Kan ik de dop van het wasmiddel gebruiken als wasbol?

Ik wil graag een wasje draaien, maar ik heb geen wasbol. Kan ik dan gewoon de dop van de vloeibare wasmiddel gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.7K

Het beste antwoord

Een wasbol is niet nodig. Je kunt het wasmiddel (ook vloeibaar wasmiddel) gewoon in het daarvoor bedoelde laatje / vakje doen en dan op de normale manier je was draaien.

Als je toch een wasbol wilt gebruiken, kun je beter niet de dop van het wasmiddel gebruiken. Zo'n dop kan namelijk scherpe randjes bevatten die de was beschadigen.

Daarnaast kan een dop makkelijker een blijvende "afdruk" in gevoelig wasgoed achterlaten doordat de dop nu eenmaal kleiner is dan een wasbol. Dezelfde hoeveelheid druk wordt daardoor over een kleiner oppervlak verdeeld. Leg je handpalm maar eens plat op tafel, leg dan een wasdop op de rug van je hand, en zet een pak suiker of een pak melk bovenop die wasdop. Je zult voelen dat de wasdop behoorlijk in je huid drukt. Doe hetzelfde met een wasbol, en je voelt nauwelijks iets, simpelweg doordat de wasbol de druk beter verdeelt.

Mijn aanbeveling is dus om beter geen wasdop te gebruiken. Doe het wasmiddel gewoon op de normale plek in de wasmachine. Wil je toch een wasdop gebruiken, doe hem dan liever in een dun washandje of zo dat je daarna dichtbindt. Of, als je toch zo'n washandje gebruikt: giet het wasmiddel in het washandje en leg het washandje daarna bovenop de was. Het wasmiddel verspreidt zich dan vanzelf over de gehele was.

10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus
Ritsuka
10 jaar geleden
washandje is slim idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het wasmiddel een laatje doen kan je beter niet doen als je de wasmachine op een timer wilt laten draaien. Dus dat hij over een paar uur begint zodat hij de volgende ochtend net klaar is (zodat je je was niet onnodig lang in de machine hebt zitten).
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat klopt. Als je een timer gebruikt, moet je of waspoeder gebruiken, of je wasmiddel in een (echte) wasbol doen.