Hoe kan het dat dingen sneller en beter schoon worden met heet water?

Schoonmaken met heet water gaat het beste.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Naarmate een stof (water) heter is, zijn de moleculen meer in beweging. Het water dat je in contact brengt met het vuil, gaat verbindingen aan met de moleculen uit het vuil. Hoe meer die watermolecuelen bewegen, des te meer 'schone', ongebonden watermoleculen komen in aanraking met de vuilmoleculen. Er komen steeds snelle, nieuwe, schone molecuelen langs het vuil bij heet water).
Voor vetten geldt: veel vetten smelten bij een hogere temperatuur dan de 18 graden Celsius uit de koudwaterkraan. Als je het koude water gebruikt, blijven die vetten gestold. Met het hete water, smelten ze en worden ze bijvoorbeeld opgenomen in je dweil.
Vetten lossen niet op in water! Als je er zeep bij gebruikt, gaat het nog beter; zeep bindt vetmoleculen, waardoor je vet dan nog beter verwijdert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is het antwoord dat ik zocht! Bedankt! +10

Andere antwoorden (2)

Door het hete water kunnen vetten beter oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet, of er bij jou in huis gerookt wordt : bij mij wel. En ik ben alles behalve een Mien Poetsgraag. Af en toe loop ik met zo'n verenbos rond te wapperen, als ik een saai, maar niet te vermijden telefoontje krijg, maar dat is dan wel weer even genoeg.

Als ik een niet-te-stuiten aanval heb, of aangekondigd bezoek, ga ik enorm met microvezeldoekjes aan de gang : als ik dat met koud water doe, gaat dat stukken minder rap dan met warm water : alles is dan toch een beetje plakkerig, merk ik altijd. Dus niet alleen de vettigheid van hierboven, maar ook de aanslag van rokers lost véél beter op in warm water. Vooral, als je er nog een scheutje afwasmiddel indoet.

Ik neem me, na zo'n beurt, altijd voor, het nu eens bij te houden, maar ja...er gebeurt altijd zoveel léúks, en dan wapper ik maar weer eens met m'n veren.