Hoe kun je velours gordijnen schoon krijgen?

De licht gebroken witte velours gordijnen zijn smerig. Vooral aan de bovenkant. Het is een wand van 10 meter. Om ze naar de stomerij te brengen vind ik te duur. Met een stoomstrijkijzer lijkt me een heel karwei. Dat je deze gordijnen niet in de wasmachine moet stoppen, omdat ze dan kreukels krijgen en kunnen krimpen weet ik al. Het is ook niet de bedoeling dat je kunt zien welke delen wel zijn schoon gemaakt en welke niet.

Nu zat ik te denken aan een spray met droogshampoo of aan meubelreiniger op de hangende gordijnen waarbij je het spul weer uit de gordijnen zuigt of met de matteklopper eruit slaat.

Wie geeft raad hoe ik het het beste kan aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Ik heb ze ooit in het bad gelegd met Biotex. Ze werden helemaal schoon, maar ze werden zo zwaar dat ze bijna niet te hanteren waren. Bovendien moet je ze dan kunnen uithangen tegen de kreukels om te drogen en daarna ook nog helemaal met een stoomstrijkijzer strijken. Ik zal er noooooit meer aan beginnen.

Je kan beter doen wat jij van plan bent met droogshampoo of toch maar naar de stomerij, dan gaan ze weer jaren mee en is toch wel goedkoper dan nieuwe gordijnen.

Mooi hoor, velours.
Ivana