1.Houdt het huis en vooral de slaapkamer goed schoon. De huisstofmijt (ook wel huismijt genoemd) uitwerpselen concentreren zich vooral in hoekjes en op bijvoorbeeld plinten. Dagelijks stofzuigen met een stofzuiger met hepa filter en nat reinigen helpt om de hoeveelheid rondzwevende stofdeeltjes sterk te verminderen en de huisstofmijt te bestrijden. Neem gladde vloeren vochtig af; stofzuig vloerbedekking van textiel regelmatig (twee tot drie keer per week is voldoende).
2.Neem meubels van glad materiaal vochtig af; stofzuig textielbekleding iedere maand.
3.Bescherm u tegen de huisstofmijten in uw beddengoed met behulpt van goed anti allergie beddengoed zoals allergiehoezen voor uw dekbed, matras en kussens. Allergeendichte hoezen worden in sommige gevallen zelfs vergoed door de verzekering!
4.Zorg ervoor dat uw huis goed geventileerd is. Huisstofmijten houden vooral van warme, vochtige plaatsen. Regelmatig luchten en zorgen dat de luchtvochtigheid in huis niet te hoog is zal bijdragen aan een lagere concentratie huisstofmijten in uw huis. Ook zou u gebruik kunnen maken van een speciale luchtontvochtiger of luchtreiniger.
5.Laat de was buiten drogen of gebruik een wasdroger met afvoer naar buiten. Probeer de deuren tussen de keuken en wasruimte en de rest van het huis gesloten te houden.
6.Als het koud en vochtig is, kan het helpen de woon- en slaapkamers overdag te verwarmen. Het vocht wordt dan in de warme lucht opgenomen en bij het luchten afgevoerd. Aangezien huisstofmijten van vochtige plekjes houden helpt dit de huisstofmijt te bestrijden.
7.Plaats geen planten in de slaapkamer. Planten geven extra stofvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Weinig stof in je huis, dus geen tapijten, stoffen gordijnen etc.
Heel veel stofzuigen, bv ook de matrassen stofzuigen. Matrashoezen gebruiken, die bedoeld zijn tegen huisstofmijt. Beddengoed en dergelijke minstens iedere 6 weken op minimaal 60 graden wassen. Kleding in de droger stoppen.

Als je eens wilt weten wat je in je huis kunt verbeteren kun je contact opnemen met (ik geloof) de GGD. Die sturen dan iemand die er verstand van heeft en die je kan helpen op de punten die verandering nodig hebben.

Als ik mis ben wat betreft de GGD, dan mogen mensen mij verbeteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks, dat kreng overleefd alles. Is niet uit te roeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi die min, maar dat beest ligt in jouw bed en je ligt in de stront van hem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 van mij. Ik heb een dochter met huisstofmijt-allergie en je kunt zeker een hoop doen om het aantal te verminderen. Lees mijn antwoord. Haar slaapkamer hebben we destijds helemaal moeten aanpassen en je moet vaak schoonmaken, maar ze niest een stuk minder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huismijt kan o.a. slecht tegen luchten en stofzuigen. Ik ben het eens met Dounja en de vraag ging over bestrijden, niet over uitroeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een lelijk gedrocht zo vergroot, die mijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erger nog, miljoenen in je bed. Inclusief strond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeroen1962
Hou op, dadelijk doe ik geen oog meer dicht ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom maar langs, ik sus je wel in slaap. (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje ver op de fiets van Limburg, naar Utrecht, hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woon nu in Utrecht, en een paar jaar terug in Chioggia en het probleem is het zelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He chips :-( ;-) hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach de "mens" is het niet meer gewend, maar ze zitten overal. En gelukkig maar.
Gladde vloerbedekking nemen, en regelmatig de matrassen stofzuigen.
Ook regelmatig stofzuigen met een stofzuiger die een hepa filter bevat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed luchten in huis. Kleden goed zuigen, nog beter is losse kleden buiten hangen en uitkloppen. Vooral het beddengoed `s morgens uit het raam hangen, kussens en matrassen goed uitschuieren of uitkloppen. Regelmatig heet wassen. Het scheelt ook als je kunt dweilen ipv. zuigen of zwabberen, dus geen vaste vloerbedekking nemen maar parket of vinyl. En vooral niet met een stofdoek stof afnemen, want hierdoor verplaats je het alleen. Beter is vochtig afnemen.
amc
14 jaar geleden
De goede antwoorden zijn al gegeven.

Zelf ben ik geconstateerd allergies voor huisstofmijt.

Als dat zo is, kan je met de handtekening van je huisarts,
geheel gratis de anti-allergie overtrekken krijgen.
De leverancier weet ik niet meer, had ik via een folder bij de huisarts.

Er wordt gezorgd voor levering van allergeendicht bedtextiel via de meeste zorgverzekeraars in Nederland. Daarbij kunt u denken aan allergeendichte hoezen, dekbedden, kussens en matrassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Ook een goede tip+1
Alles wat gestreken kan worden, met een stoomstrijkijzer strijken, je kleren, je matras en kussen, je dekbed, je bedengoed, op de heetst mogelijke stand voor het materiaal.
Daar worden de beestjes niet vrolijk van, en zeker niet als je eens goed op die stoomknop drukt ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarna wel eerst weer goed laten drogen, want anders zijn er zo weer nieuwe door het vocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het stofzuigen, ook veel luchten en alle stof altijd nat afnemen.