Wat te doen na inademing van lucht door het mixen van toiletreiniger en bleek?

Ik ging mijn wc schoonmaken, en gooide er veel toiletreiniger in, daarna bleek omdat ik dacht dat dat wel handig was. (ben niet echt een schoonmaak-prinses) Meteen daarna kon ik bijna niet ademen, er kwam echt een hele zware lucht uit de wc. Ik heb gelijk doorgespoeld en de deur dichtgedaan en mn ramen open gedaan. Toen pas de verpakking van de bleek gelezen (had ervoor gemoeten, i know) en daar stond dus dat er giftige stoffen vrij kunnen komen als je het mixt met een zuur. En dat je bleek nooit met andere middelen moet mengen. Volgens mij zit toiletreiniger vol met zuren.. Nu weet ik dat niet zeker, maar de lucht die er (nog steeds, zelfs na het doorspoelen) vrijkomt ruikt niet echt gezond. Iemand een idee of dit erg gevaarlijk is en wat ik kan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel water drinken en antigifcentrum bellen staat op de achterkant van je fles. Goed de ramen openhouden en geen enkele vlam of ontstekingsbron in de buurt houden totdat je weet met wat je te maken hebt. 070 245 245 - antigifcentrum
kierkegaard47
10 jaar geleden
mijn eerste gedachte zou zijn, dat als je je echt zorgen maakt, het nooit kwaad kan om nog een paar keer door te spoelen, en goed te blijven luchten. Verder denk ik niet dat er zoveel is dat je nog kan doen. Denk verder niet dat het nu nog heel gevaarlijk is, aangezien je al hebt doorgespoeld.
kierkegaard47
10 jaar geleden
water drinken ? Dat lijkt me toch vooral als je wat van dat spul doorgeslikt hebt ?

Antwoorden (1)

Het gas dat vrijkomt bij mengen van bleek en allesreiniger is chloor. Het werkt sterk irriterend op slijmvliezen en werd in de eerste wereldoorlog als strijdgas gebruikt. Bij hoge concentratie krijg je ademhalingsproblemen, maar na goed ventileren zul je het misschien nog een dag ruiken maar dan is het niet echt gevaarlijk.
Je zult er geen blijvende schade door oplopen.