Moet je net als dat je het afwasmachine wel eens met een of ander goedje van binnen reinigd, dit ook met je wasmachine doen?

Ik heb zo'n poedertje gekocht van een bekend afwasmachinemerk om de leidingen, de afvoer en de binnenkant van de afwasmachine te reinigen. Nu vraag ik me af of je dat met je wasmachine ook moet doen. Metname de kalkaanslag en de afvoerleidingen en dat de machine op den duur niet gaat stinken. En waarmee moet ik dat dan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je kunt een kop soda in je wasmachine doen en dit op de kookwas laten draaien (zonder kleding) Geen voorwas natuurlijk want dan ben je de soda kwijt.
Als je dit doet hou je de boel schoon en voorkom je een hoop ellende.

Ik heb een jaar geleden een nieuwe wasmachine gekocht en binnen de garantie drie keer een monteur op bezoek gehad omdat de wasmachine bleef haken op zijn wasprogramma en daardoor niet verder ging.

Conclusie? Vetluis/zeepluis wat het warmte element in de wasmachine bedekte. Daardoor bleef het water op een bepaalde temperatuur hangen zodat het wasprogramma bleef haken. Lang leven de elektronica.

Vetluis/zeepluis krijg je door te wassen op lage temperaturen en doordat wasmachines steeds zuiniger zijn in het gebruik van water
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er is daar ook poeder voor maar ik laat af en toe mijn machine leeg draaien met wat schoonmaakazijn.. en dan een keertje meer spoelen.. ook de filter er geregeld eruit halen en even zuiver maken helpt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Schoonmaakazijn is niet aan te bevelen. Er zijn ringen en pakkingen die dat niet lekker vinden.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik gebruik al sinds jaar en dag schoonmaakazijn ipv wasverzachter, nooit problemen gelukkig :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ook, nooit problemen gehad. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet het wel weer: het zijn toch de vrouwen die dit beter kunnen beantwoorden...
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuuurlijk ;-)
ik doe maandelijks (als ik het niet vergeet ;0) een 95 graden was met een vaatwasmachinetablet in de trommel, of anders met een flinke scheut azijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, die staat altijd open, ook omdat ik geen beschimmelde rubbers wil :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Ja dat moet je met je wasmachine ook doen.
1 maal per maand even op 90 graden laten draaien met een scheutje keukenazijn of schoonmaakazijn of een beetje soda.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Ed +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
als je in een gebied woont met hard water zou ik het wel doen

zelf heb ik het nog nooit gedaan in geen 37 jaar en nog nooit heeft de wasmachine gestonken of dat hij kapot ging dmv kalk aanslag zoals de reclame ons wil laten geloven

ik woon in een gebied met erg zacht water , ja dat wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is goed om regelmatig de wasmachine te ontkalken. Je neemt een wasbol en doe daar wat schoonmaakazijn in. Deze doe je in de wasmachine en vervolgens draai je op 95 graden een programma zonder wasgoed erin. Een stuk goedkoper dan Calgon en het werkt net zo goed.

Succes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is wel verstandig om te doen 1 x in de maand op de hoogste temperatuur wasen met een scheutje chloor of bleekmiddel. Resten wasmiddel zullen verwijderd worden net als bacterien welke in je wasmachine ophopen.
Geen wasgoed er in doen en centrufigeren uitzetten!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg de tip van een monteur die ooit voor mijn wasmachine kwam, om datzelfde poedertje voor de vaatwasser ook regelmatig in de wasmachine te doen. (Dus in een lege wasmachine, de inhoud van dat zakje in de trommel te strooien) Vervolgens op 60graden laten draaien, et voila, een schone machine en goed voor je afvoer.