Heeft het zin om soda en azijn samen in water op te lossen en te gebruiken om iets schoon te maken?

Ik heb dit gegoogled maar kom tegenstijdige antwoorden tegen. Sommige zeggen dat dit erg goed werkt aangekoekt vuil op te lossen, andere zeggen dat soda en azijn elkaars werken opheffen. Wat is er nu waar? kan iemand me dit ofwel scheikundig uitleggen, ofwel uit eigen ervaring vertellen of dit werkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Scheikundig: Azijn is een zuur, wat betekent dat het H+ In het water doet. (Hoe meer H+ in het water, hoe zuurder, dit is dan ook de H in pH).
Soda in zuur water doet dit:
Na2CO3 + 2H+ -> Na+ + CO2 + H2O
Ofte wel, je zuur+soda worden water en koolzuur en een beetje opgeloste Na+ (wat niet zoveel doet, zit ook in zout water)

Dus: heft elkaar op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel
Patrieck
3 jaar geleden
Dank! Weliswaar 7 jaar later....maar goed...:)
Patrieck
3 jaar geleden
Dank! Weliswaar 7 jaar later, maar goed….:)

Andere antwoorden (1)

Je kan zilver schoonmaken azijn met zout , en voor koper soda met zilverpapier. Verder zou ik et niet gaan samen mengen.