hoe houd ik mijn zadeldekje schoon?

heej iedereen,
ik heb net een nieuw zadeldekje en ik wil deze graag nieuw houden.
mijn vorige zadeldekje is gaan verkleuren en zag er over het algemeen
niet meer zo netjes uit.
in de wasmachine is die gaan krimpen, wat er vrij lelijk uitzag.
heeft iemand tips?
ik zou graag willen weten:
hoe ik er voor zorg dat hij niet meer verkleurd.
hoe ik de haren er gemakkelijk afkrijg.
hoe ik hem kan wassen zonder dat ie vervaagd, krimpt, lelijk word etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet in de zon leggen als je het zadel terughangt, haren zijn eraf te borstelen en zo koud mogelijk wassen :)

Het beste antwoord

Je zadeldekje blijft kleurvast door het een nachtje te laten weken in een emmer met koud of lauw water en een flinke scheut schoonmaakazijn. De azijn zal de kleuren fixeren zodat ze niet in het water kunnen oplossen.
Daarna uitspoelen en in de wasmachine wassen op lage temperatuur (30 graden), liefst met een wat korter wasprogramma. Hierdoor zal het dekje minder snel krimpen.
Je kan ook wat azijn doen in het bakje voor de wasverzachter. Naast dat azijn de kleuren beschermd maakt het de was ook lekker zacht en lost het achtergebleven zeepresten op.

Haren verwijder je heel gemakkelijk en effectief met dit borsteltje:
http://www.zooplus.nl/shop/producten_voor_baasjes/zooplus_boetiek/stofzuigers/haren_verwijderen/101065
Ik heb deze borstel zelf ook en hij werkt veel beter dan andere borstels. Echt ideaal. Ik heb zelf geen paard, maar wel een hond en een paar katten, dus ervaring genoeg met haren;-)
Door de statische oplading van de borstel is het verwijderen van haren, vuil en stof uiterst eenvoudig. Ook uitstekend geschikt voor de verzorging van de vacht van je paard trouwens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

Heej Uiteraard kun je je zadeldekje niet helemaal nieuw houden
maar wij spuiten ze altijd schoon met een hoge druk spuit, je spuit de haren er dan uit en het verkleurt niet en je krijgt het vrij schoon als je het regelmatig bij houdt.