Wat te doen aan de geur van beschimmelde koelkast?

Wij zijn deze zomer een maand opvakantie gegaan en hebben toen de koelkast incl vriezer uitgezet. Wij zijn helaas vergeten de koelkast/vriezer leeg te maken. Je raad het al.. bij terugkomst na een maand was de koelkast en vooral vriezer helemaal beschimmeld en de geur was onbeschrijfelijk vies. Na weken lang schoonmaken is die geur nog niet helemaal was. Weet iemand een manier om van deze geur af te komen. De keuken is gloednieuw en een nieuwe inbouw is erg duur, maar we hebben een open keuken en wellicht is dat de enige oplossing. Heeft iemand misschien nog een goede oplossing hiervoor??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (8)

Je kan het volgende eens proberen.
1. koelkast goed uitwassen met warm water met soda. Met een propere doek droogwrijven.
2. de koelkast een dag of twee laten openstaan zodat hij goed uitdroogt. (wel de stekker uittrekken)
3. de koelkast nogmaals uitwassen met sodawater, en ja ook nu weer terug droogwrijven met een proper doek.
4. ofwel enkele citroenen in partjes snijden en deze in de koelkast leggen. Ofwel enkele koelkastgeurvreters in de frigo leggen en de koelkast weer inschakelen. Een ander middeltje is enkele schaaltjes met een eetlepel natriumbicarbonaat in de koelkast zetten. (je kan ze ook combineren)
Als alles goed gaat zou de geur van je koelkast nu stukken frisser moeten zijn.
Succes en ik hoop dat het goed komt met je koelkast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als al het bovenstaande niet helpt: schaaltje met gemalen koffie in de koelkast zetten, dat neemt ook veel luchtjes op
anneliez
10 jaar geleden
Hier ook een rare maar soms goede oplossing !! Biotex , in zo warm als nog te doen , water oplossen en dan af nemen niet drogen en weer de doek in het water en af nemen enz. Tja ? Ik heb ook wel eens gehoord zuivering's zout dat gebruikt men vroeger ook voor stinkende houten snij planken , maar ik heb daar geen ervaring mee . Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Biotex zitten geen bacteriën maar wel enzymes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
D'er is er weer eentje zich aan het amuseren met overal - te geven.
tsk tsk. hoe kinderachtig.
Oh ja Kapperkort, zuiveringszout is een andere naam voor natriumbicarbonaat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat van dat zuivering's zout had ik moeten weten , bedankt . Dat met gedoe met biotex heb ik zelf goede ervaringen mee . Zelfs bizarre ! In situatie's dat soms medicijnen niet meer werkten , om open stinkende wonden te helpen dichten , nee niet als officieel medicijn , dus dan zei de arts ik heb wel eens gehoord dat . !?! Maar ja dat mag ik u niet voorschrijven .
Een halve appel er inleggen voor een nacht. Of een boterham. Die nemen geurtjes op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs na grondig schoonmaken leeft de schimmel verder in kiertjes en een flinterdun laagje. Dat ruik je. Helemaal plat spuiten met HG anti schimmel. Daarna goed schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een aantal jaren geleden tijdens onze vakantie is onze diepvries stuk gegaan toen we thuis kwamen was de stank ondragelijk. Ik kreeg de tip van iemand om de hele diepvries in te smeren met pure tandpasta (de goedkoopste) dit een dag en een nacht in laten trekken en dan met schoon water schoonmaken, dit heb ik gedaan en de stank was helemaal weg en kon ik de diepvries gewoon weer gebruiken misschien heb je hier iets aan. Ik heb deze tip toendertijd ook naar koffietijd gestuurd en er een prijs mee gewonnen, het is de moeite waard om het te proberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet te dik erop smeren, gewoon een dun laagje is al voldoende.
Amadea
10 jaar geleden
Dit antwoord is echter niet geschreven door mariejose, maar door Marga op http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/walgelijke-lucht-koelkast/
Waarom doe jij alsof je dat zelf hebt bedacht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vriezer werd misschien gerepareerd? Zou dat niet logisch zijn?
Oke normaal gesproken zou ik hier bijn koelkast niet mee doen maar dit werkt.....dunne bleek op een oude doek en de ijskast hier grondig mee inwrijven ,even laten inwerken en tenslotte enkele malen met schoon water uitnemen,als laatste een frisse lap erdoor met een sopje van allesreiniger en je koelkast is weer helemaal fris evt de rubbers vervangen als deze beschimmeld zijn krijg je ze meestal niet meer schoon
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was de koelkast gerust uit met pure azijn, het neemt de schimmels weg evenals de geurtjes en werkt desinfecterend. Even naspoelen met wat water en goed droogmaken met een schone doek.
Reinigen met azijn is niet alleen goedkoop maar ook veilig en milieuvriendelijk. Azijn wordt al generaties lang gebruikt als reinigingsmiddel. Het azijnzuur is een efficiënt ontsmettingsmiddel en reinigingsmiddel dat bacteriën en schimmels bestrijdt.

Bij luchtjes die niet willen verdwijnen: leg een boterham gedrenkt in azijn in de koelkast en sluit af. Laat een nachtje trekken.