Amper te doen. Schuieren met een droge borstel is het beste. Bij vlekken met de uiterste voorzichtigheid ( gewoon water met eventueel een beetje afwasmiddel, dat is overal goed voor) schoonmaken. Niet hard boenen want daarna wordt het doek op die plek meer waterdoorlatend dan de rest van het doek. Eventueel dat stukje sprayen met een waterwerende spray ( die je ook voor schoenen etc. gebruikt). Het allerbeste is er helemaal af te blijven en eventueel de leverancier van het gordijn in te schakelen. Ik herinner me uit mijn jeugd dat men zonneschermen liet afnemen en die werden dan in de werkplaats van het bedrijf gereinigd. Dat kan nog steeds, maar er hangt wel een fiks prijskaartje aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met Ultramar sprayhood & tentreiniger moet dat lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt dat op dezelfde manier doen als bij het schoonmaken van een katoenen De Waard tent. Met de hogedrukspuit. Geen zeep, geen borstels en met overleg!!
Je voorkomt dan dat het doek door gaat lekken, dat het dus zijn waterdichtheid verliest.

Draai het doek helemaal naar beneden en laat het ook op deze wijze na reiniging drogen. Het doek zal waterdicht blijven en als het dat niet meer was door de vervuiling, kan het goed zijn dat het weer waterdicht wordt. De schone vezels krijgen namelijk weer kans bij regen uit te zetten. Dat geeft de dichte structuur die bij regen noodzakelijk is om doorregenen tegen te gaan.

Het later bewerken met waterdichtspray is een coating die niet hetzelfde effect heeft als het zwellen van vezels en zal telkens herhaald moeten worden. Niet aan beginnen dus.
Ivana