Kun je waterstof peroxide gebruiken om iets te desinfecteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3% is ook prima, zelfs 6% kan maar dat wordt al wat sterker. Hogere percentage zijn geen goed idee. Wel medical grade of foodgrade gebruiken. De chemische variant die een stuk goedkoper is is minder geschikt, maar nog steeds meestal beter dan andere desinfectiemiddelen waar chemische troep in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Dees74 Waarom zou je het dan niet gebruiken om instrumenten te desinfecteren? Is het gevaarlijk of zo?

Het beste antwoord

Waterstofperoxide wordt gebruikt als desinfectiemiddel. Het wordt gebruikt bij ontstekingen in de mondholte en de desinfectie van drinkwater. Daarnaast wordt het gebruikt om buitensporige microbiologische groei in watervoorzieningen en koeltorens tegen te gaan.
In de Verenigde Staten wordt waterstofperoxide steeds meer toegepast bij de behandeling van individuele watervoorzieningen. Het wordt gebruikt om kleur en smaak, kalkaanslag en corrosie te voorkomen door verontreinigingen als ijzer, mangaan, sulfaten en micro-organismen af te breken. Waterstofperoxide is een veel sterker oxideermiddel dan bijvoorbeeld chloor. Het reageert snel en vervalt vervolgens tot zuurstof en water, zonder bijproducten te vormen. Hierbij wordt het gehalte zuurstof in het water verhoogd.

De desinfecterende werking van waterstofperoxide is gebaseerd op de afgifte van vrije zuurstofradicalen.
H2O2 → H2O + O2.
De verontreinigingen worden door de vrije zuurstofradicalen afgebroken, waarbij water als restproduct achterblijft. De vrije zuurstofradicalen hebben zowel een oxiderende als een desinfecterende werking. Waterstofperoxide maakt membraaneiwitten en enzymen door middel van oxidatie onwerkzaam.
Peroxide-verbindingen zoals waterstofperoxide (H2O2), perboraat, peroxifosfaat en persulfaat, zijn goede desinfectie- en oxidatiemiddelen. Peroxides hebben een goede algemene werking tegen micro-organismen.

Waterstofperoxide werd in de jaren 1950 in Oost-Europa voor het eerst gebruikt voor de desinfectie van drinkwater. Het staat bekend om zijn hoge oxidatieve en biocidale effectiviteit. Waterstofperoxide wordt weinig gebruikt voor de desinfectie van drinkwater, maar lijkt in populariteit toe te nemen. Het wordt vaak gebruikt in combinatie met andere middelen, zoals bijvoorbeeld zilver of UV.
In Nederland gaat het PWN (Waterleidingbedrijf Noord-Holland) vanaf 2004 ultraviolet licht in combinatie met waterstofperoxide gebruiken om drinkwater te zuiveren. Hierbij worden organische afvalstoffen en microbiologische verontreinigingen (zoals bestrijdingsmiddelen) afgebroken. Voordeel van deze methode is dat er geen schadelijke stoffen gevormd worden. Men heeft voor de combinatie van deze middelen gekozen, omdat hierbij ook organische micro-verontreinigingen worden afgebroken. Voorheen dacht men dat deze alleen met behulp van membraanfiltratie verwijderd konden worden. Daarnaast is UV effectief tegen protozoa parasieten als Giardia en Cryptosporidium.

Voor desinfectie lichaam 3%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, want bij eerste hulp werd het bij me gebruikt op een verse wond op mijn hand, en ook kun je er haren mee blonderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Vroeger moest ik mijn contactlenzen in twee verschillende vloeistoffen reinigen, en de eerste fles die ik gebruikte bevatte waterstofperoxide. Dat werkt inderdaad desinfecterend.
Amadea
11 jaar geleden
Ja, ik moest bij het door komen van mijn verstand(skies) op een gaasje gedompeld in waterstofperoxide knabbelen zodat het in ieder geval niet zou gaan ontsteken.