Is spiritus goed werkzaam als desinfectans voor b.v. het toilet en ander sanitair?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Spiritus is een alcohol (methylalcohol), en dat heeft op zich wel een bacteriedodende werking. Maar in het huishouden wordt het vooral gebruikt als glansmiddel, bijvoorbeeld als je de ramen zeemt.

Ontsmetten gebeurt meestal met chloor. Dat is meestal ook wat dikker gemaakt, zodat het lang tegen de wanden van de wc-pot blijft zitten en niet meteen wegspoelt.

Er zijn tegenwoordig steeds meer 'hygiënische' middelen te koop, met antibacteriële werking. Maar let op: het is helemaal niet zo gezond om in een steriele omgeving te leven. Je afweersysteem moet af en toe wel wat te doen hebben.

Gooi trouwens NOOIT zomaar verschillende schoonmaakstoffen bij elkaar. Chloor en ammoniak (ontvetten) geven bijvoorbeeld samen een giftig gas af.

Je kunt ook af en toe ontsmetten met een stoomreiniger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Spiritus is te sterk voor je tegels en deuren, wc bril enz als je dit regelmatig gebruikt kan je sanitair aangetast worden. Daarnaast heeft het geen antibacteriele toepassing.