weet iemand hoe je het beste ramen kunt lappen en met welke wisser?

Ik heb laatst een professionele glazenwasser raamlappen wisser gekocht maar nu moet ik nog leren ramen lappen!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

6 jaar als glazenwasser gewerkt, en nooit geheimen gehad.
Goede wisser is het aller belangrijkste.
Wij deden gewoon afwasmiddel door het Lapwater en wanneer er veel zon stond een heel klein scheutje spiritus.

Ongeoefend kan je het beste van links naar rechts wissen. (of andersom.)
Van boven naar beneden is een garantie op druppels.

En wat een omaatje ook mag zeggen over kranten, uienschillen, citroensap of weet ik veel wat voor flauwekul..........
Géén een glazenwasser heeft een krant mee om ramen te poetsen.
Die kan gewoon streeploos wissen :-)

Toegevoegd na 4 minuten:
Een kleine toevoeging....
Gebruik uitsluitend KOUD of LAUW water.
Heet water verdampt te snel en laat watervlekken op d eramen achter.

Belangrijkste van je wisser is het rubberen "leertje"
Gebruik het type "easy glider" voor het mooiste resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo heb ik het inderdaad zien doen door een professionele glazenwasser en doe ik het zelf ook.

Andere antwoorden (3)

Je hebt speciale lapen waarbij je geen spons, trekker etc. nodig hebt. ik weet niet of je deze gedoeld? zoja:
neem een emmer met warm water en azijn en doe hier de binnenkant van je ramen 2 keer meer. voor de buitenkant zou ik de ramen eerst goed afspoelen. hier gebruik ik gewoon de tuinslang voor en daarna nog een keer met de lap erlangs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kent ze wel. Die kwieke oude dametjes die onverschrokken op wiebelige ladders klimmen, een emmer heet sop in de ene en een spons in de andere hand. Een paar halen, een paar trekken en hup, de blinkende ramen stralen je tegemoet. Hoe krijgen ze dat toch zo schijnbaar moeiteloos voor elkaar? Jarenlange ervaring? Geheime wondermiddeltjes? Slimme kneepjes? Een beetje van alles waarschijnlijk, maar succesvol en snel ramen zemen gaat je met deze tips en trucs net zo makkelijk af.

Benodigdheden:
Spons
Trekker
Sop
Zeem
Oude krant

Gebruik de juiste spullen

Investeer in de juiste materialen. Een goede spons, een degelijke trekker en dure zeem werken niet alleen lekkerder, maar leveren ook beter resultaat op. Er zijn synthetische en natuurzemen. Een natuurzeem is vijf keer zo duur, maar werkt veel beter en slijt bijna niet.

Maak een sopje

De meningen zijn verdeeld over de samenstelling van hét ideale sop. Wel algemeen aangenomen is dat je spaarzaam gebruik moet maken van wat je in het water doet. Teveel schoonmaakmiddel geeft strepen. Gebruik heet water en voeg per 5 liter water slechts een paar druppels allesreiniger toe en eventueel (bij erg vuile ramen) een scheutje spiritus. Een paar druppels glansspoelmiddel voor de afwasmachine helpt ook.

Voorbereiding

Verwijder het ergste vuil met een doek van de ramen en gebruik een krabbertje voor hardnekkige vlekken zoals vogelpoep. Neem de kozijnen af met een natte doek.

Maak de spons nat en knijp hem bijna droog. Spons het raam van onder naar boven met krachtige streken vlak naast elkaar. Werk niet van boven naar onder, anders zie je straks lekvlekken. Maak met de trekker het raam in één lange beweging droog, neem de trekker er niet halverwege de streek af. Maak aan de buitenkant de ramen van boven naar beneden droog en aan de binnenkant dwars van links naar rechts. Zo kan je zien of je strepen aan de binnenkant of buitenkant hebt gemaakt. Neem de trekker tussendoor af met een zeem. Zeem als laatst de randen en de hoekjes droog.

Wil je de ramen écht streeploos schoon krijgen, wrijf dan de ramen na met een prop kranten.

Do's
Voeg een ui in vier delen toe aan het water. Dat helpt om strepen te vermijden. Een dessertlepel soda per 5l water helpt ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kon nooit streeploos ramen zemen, totdat ik Glazenwasser van HG ontdekte, daarmee lukte het wel, ik gebruikte daarbij wel een echte leren zemenlap, en een goede spons. Een trekker waarvan het rubber nog helemaal intact is heb je ook nodig.
Maak een sopje warm water, met daarin een beetje Glazenwasser, maak de spons goed nat hierin, spons je ramen in, vervolgens ga je met je zeem, die even nat is gemaakt en vervolgens goed uitgeknepen, even langs de bovenkant en daarna langs de zijkanten van het raam tegen het kozijn aan. Dan trek je met je trekker van boven naar beneden, een baan naar beneden, maak tussendoor de trekker droog met de zeem, dan doe je de volgende baan, laat de trekker ongeveer een halve centimeter de al gedane baan overlappen, zo doe je het hele raam, als laatste maak je een horizontale baan, langs de onderkant van het raam en kozijn en een korte baan om de restanten water weg te vegen van boven naar beneden, daarna maak je de onderkant van het raam en kozijn droog met de zeem,
Nu kan ik het niet meer zelf, maar mijn huishoudelijke hulpen, zijn ook zeer tevreden over mijn materialen en adviseren andere cliënten dit ook aan te schaffen.