Moet je volle shampoo flessen ook apart scheiden in je afval?

De flessen horen bij het plastic, maar de inhoud? er zit in bijna alle shampoo plastic deeltjes en die komen in het milieu, krijg je er nooit meer uit. Kun je dat ergens inleveren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom gooi je volle flessen weg, shampoo is voor allerlei schoonmaakklusjes te gebruiken en wil je dat niet, geef het dan weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In shampoo zitten geen plasticdeeltjes. In scrubcreme zitten plasticdeeltjes.

Antwoorden (3)

De inhoud van een fles kan men beter wegspoelen door het toilet, ook dan komt het niet in het milieu terecht, vaste deeltjes en schadelijke stoffen worden er in de rioolwaterzuivering eruit gehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volle flessen kun je het beste in de kliko of de vuilniszak doen. het afval gaat dan naar de vuilverbranding of de vuilstort. dit belast het milieu een stuk minder, dan wanneer je de inhoud eerst door de toilet spoelt en daarna de lege flessen gescheiden aanbiedt.

rioolwater zuiveren kost nogal wat energie en is daarom zeker niet milieuvriendelijk.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verbranden van vloeistof kost minder energie?
Verbranden van schadelijke stoffen zoals zoutzuur is minder belastend voor de natuur? Heb ik het nog niet over de gevaarlijke situaties die er ontstaan als een volle fles met vloeistof in een vuilniswagen wordt samengeperst en openbarst met alle mogelijke gevolgen vandien, door dergelijke gebeurtenissen is er al menig vuilnisman gewond geraakt. Heb ik het nog niet over de vloeistof die uit het voertuig lekt en onbehandeld in de natuur terecht komt. Dit laatste krijg je ook als je een volle fles op een vuilnisbelt stort, de stoffen komen direkt in de natuur terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theo: tegenswurrigs gaat het er wat anders aan toe met het afval. Die verbrandingsovens maken er gewoon weer energie van. Via de waterzuivering kost echt meer energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet dan niet dat men voor het kunnen verbranden van een vloeistof zoals shampoo erg veel energie nodig heeft. Ook wordt erbij vergeten dat voor het verbranden van gevaarlijke stoffen zoals die gebruikt worden in wasmiddelen (dus ook in shampoo) enorm hoge temperaturen voor nodig hebben die men niet kan bereiken door enkel en alleen het verbranden van vuil. Als het verbranden van vuil zo goedkoop was en er voldoende energie uitgewonnen kon worden kreeg men als burger geld voor het ophalen van het vuil, helaas wordt dat toch elk jaar weer duurder.
Gewoon tijdens het douchen zelf even wat water erin doen en omspoelen. Daarna kun je ze bij het plastic afval plaatsen.