Kun je kussens en/of donsdekens wassen door ze te stomen met een stoomstrijkijzer?

En hoe doe je dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Nee, een stoomstrijkijzer doet niet veel.
Met een normaal stoomstrijkijzer maak je de boel warm en vochtig.
En dus niet schoon.

Hoe staat het met de wasbaarheid van donzen dekbedden?
Dons is uitstekend wasbaar. Afhankelijk van de tijk tot 90 graden Celsius. Na een speciale behandeling kan dons zelfs gebruikt worden in kookvaste dekbedden, die dus ook geschikt zijn voor zieken- en verzorgingshuizen. Drogen in de wasdroger moet. Door de grootte van een dekbed is het echter wel aan te raden dit wassen te laten doen in een stomerij.

Er staan nog meer vragen over wassen en onderhoud van donzen dekbedden:

http://www.donsdekbedden.nl/vragen.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Een éénpersoons gaat nog net in de wasautomaat en droger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Maria,
Dat staat ook in het artikel van de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had de link niet gelezen Momo,het was op eigen ervaring. ;-)

Andere antwoorden (1)

Nee, daar worden ze niet schoon van. Hooguit nat. Met een speciale stoomreiniger kom je wellicht iets verder, maar ook dat kun je niet vergelijken met wat een stomerij doet.

Dons kun je sowieso niet wassen, en als je wilt weten hoe gezond het is, zou je voor de grap eens een hand veren uit je kussen moeten halen, en een paar weken in een afgesloten pot stoppen........
Polyester en wol zijn WEL zelf te wassen, al is het wat omslachtig (in de badkuip bijvoorbeeld). Mooier worden ze er helaas eigenlijk zelden van. De vulling kan doorgaans slecht tegen water.

Maar daarom doen we ook een hoes over onze kussens en dekens : voor een normaal gezond persoon volstaat het dan gewoon ze regelmatig te luchten, en dan gaan ze jaren mee. Wil je ze echt een keer goed schoon hebben, dan zul je ze naar een stomerij moeten brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat gebeurt er dan met de dons in afgesloten pot??? Ik slaap mn leven lang al onder een donsdekbed...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn donsdekbed mag op 60 graden in de was, en in de droger!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Dirkje : dat wordt een hele vieze, gore, smerige, stinkende drab.
Maar nogmaals : wat er ook allemaal in zit, normaal luchten en ee nschone hoes volstaat inderdaad om er jaren onder te kunnen liggen hoor. Alleen zijn veren niet zo goed als je last hebt van spieren of gewrichten. Niet voor niets noemen ze wollen dekbedden ook wel 'reuma-dekens'. Veren ademen niet en nemen geen vocht op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het eerste donsdek wat ik kocht, 40 jaar geleden,
dat kon je inderdaad niet wassen.
En inderdaad het was veeeeel te warm en broeierig.
En het idee onder veren van vogels te slapen stond me ook
al gauw niet aan. Ik heb nu een dun katoenen dek. Lekker fris en uitwasbaar.