hoe komt het dat mijn rvs bestek roest in de vaatwas?

mijn bestek begint roestig te worden in de vaatwas hoe kan dit

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

dit is niet zo heel gek RVS (roest vast staal) van bestek is meestal van de kwaliteit 304 (A2) dit RVS is niet bestand tegen zout, en om het water van onze vaatwasser zacht te houden stoppen we er elke keer weer zout in. dit is nodig omdat zeep in zacht water veel beter zijn werk kan doen. een duurdere kwaliteit RVS 316 (A4) (en dan hebben we het over een verdubbeling van de prijs wat betreft het ruwe materiaal) is wel bestand tegen zout. deze zullen geen roest verschijnselen krijgen in je vaatwasser.
in het bestek staat soms wel een een merkje gestanst. let dan op 316, A4, of 18.8
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat heb ik ook gehad. Ik kreeg toen als tip om het bestek niet te lang in de vaatwasser te laten als hij klaar is. Ook helpt het om altijd genoeg glansspoelmiddel in de machine te hebben. Daarmee droogt het bestek beter op. Mijn bestekmand heeft een soort rooster waardoor je het bestek erin kunt doen zonder dat de delen elkaar aanraken. Ook dat helpt.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lang leve de Miele met bestek la, snap niet dat niet meer vaatwassers zo'n la hebben
Waarschijnlijk is het dan toch geen rvs bestek, maar verchroomd staal. Dat laagje slijt eraf in de afwasmachine, en dan kan er roest ontstaan.
Als het wél echt rvs is, dan kunnen roestplekken erop komen doordat het tegen andere voorwerpen aanstaat die aan het roesten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je soms houten lepels (of schilmesjes met houten handvat) in je vaatwasser staan? Bij ons verhielp het op de hand afwassen van houten dingen het probleem :)