Hoe krijg je hoeslakens weer wit?

Ik heb een was gedraaid met beddengoed, maar een van de slopen (blauw) heeft afgegeven op het (voorheen witte) onderlaken, wat nu lichtjes blauw is. Hoe krijg je dit weer wit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Doorgelopen kleuren tijdens het wassen:
Je kan het onderlaken insmeren met vloeibaar wasmiddel of een handafwasmiddel. Daarna grondig spoelen zodat je de doorgelopen kleur kan verwijderen. Daarna kan je het wassen met een hoofdwasmiddel. In deze wasmiddelen zit een bleekmiddel.
Als dit niet lukt kan je proberen met een ontkleurder, maar dan loop je de kans dat de goede kleuren ook iets minder worden. Het beste is altijd een nieuw kledingstuk eerst met de hand te wassen,zodat je kan zien of de kleur afgeeft.Zolang het afgeeft is het verstandig om het iedere keer apart te wassen.

Mijn grootmoeder en moeder stopten een nieuw kledingstuk eerst een nacht in azijnwater om de kleur te fixeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet niet of het ook voor hoeslakens die verkleurd zijn in de was werkt.. Maar bij de wat betere drogist kun je spul kopen om vaal geworden wit ondergoed weer stralend wit te krijgen. Heb ik gebruikt en werkte goed! De grauwe grijzige kleur was weg en het was weer wit. Maar ik weet niet of het ook voor jou werkt. Ik weet alleen ff niet meer hoe het heet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met biotex echfa wit! Werkt super :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maakt niet uit wat je gebruikt, het is nooit goednvoor de beddengoed. je kunt gewoon simpelweg vannish of chloor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het hoeslaken weer wit te maken , kun je HG ontkleurder voor witte was gebruiken. Zie onderstaande link.