Hoe verwijder ik oliestrepen van spiritus op raam?

Ik heb oliestrepen op mijn raam na het gebruik van spiritus om mijn ramen mooi schoon te krijgen. Iemand een tip hoe ik deze strepen alsnog kan verwijderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Ramen / Ruiten kun je goed schoonmaken
Met water waarin wat citroensap is opgelost. Gebruik een eetlepel sap per liter lauwwarm water. Zijn de ramen erg vies, doe dan per liter warm water een paar druppels afwasmiddel, een scheutje schoonmaakazijn en een scheutje spiritus. Voeg meer spiritus toe naarmate de ramen vetter zijn. Wrijf ze na met proppenkrantenpapier, dan krijg je geen strepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De strepen die je overhoud na het lappen van je ramen kun je op meerdere manieren verwijderen:
- met een prop kranten en een klein beetje water (in een schaaltje, emmer of in een plantenspuit), maak de prop kranten een klein beetje nat en boen dan met ronde bewegingen de strepen weg. Als de strepen nog nat zijn kun je het water weg laten.
- met een glansdoek of microvezeldoekje die heel iets vochtig is. Het beste werken deze als de strepen opgedroogd zijn.
- met een zeem de ramen afnemen als de strepen nog nat zijn. De zeem gebruik je licht vochtig, uitspoelen en dan zeer goed uitknijpen totdat er geen vocht meer uit komt en de schone zeem over de ramen heen boenen. Je moet wel af en toe de zeem uitspoelen als hij te vochtig is.

Om de strepen te voorkomen kun je het volgende doen:
- gebruik minder spiritus
- spons de ramen na met een schone spons en water zonder toevoeging van schoonmaakmiddelen
- zet de trekker iets schuin ipv geheel horizontaal, met de hoge kant naar de natte zijde en de lage naar het droge gedeelte, zo loopt het water gecontroleerd naar de natte kant.
- voor een mooie glans kun je een klein beetje groene zeep bij je sopje in doen.
- leg, voor dat je begint voldoende proppen krantenpapier klaar en boen hiermee de ramen helemaal droog.