Waarom zit op onze stofzuigers zo'n groot stofzuigerhulpstuk terwijl..

.. het daadwerkelijke deel wat zuigt heel klein is? Is het niet logischer om de stofzuigerbuis veel groter te maken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Hier zal alles te maken met materiaalkosten versus effectiviteit, zo'n groot mogelijke zuigkracht ten opzicht van zo weinig mogelijk kosten. Als je de zuigcapaciteit zonder zou vergroten betekend dat ook dat er een sterkere motor in moet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan moet de stofzuiger een flink stuk krachtiger zijn, om met dezelfde snelheid meer lucht naar binnen te zuigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
...en het stofzuigerhulpstuk zorgt ervoor dat je een groot oppervlak in één keer kan zuigen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat een stofzuiger doorgaans erg veel zuigkracht heeft en deze over de gehele beedte van het mondstuk waar zal kunnen maken...

Hierbij komt dat de stofzuiger doorgaans gebruikt word bij het stofzuigen van dagelijks stof. De zuigkracht is ruim voldoende om dit over de gehele breedte van het mondstuk waar te kunnen maken...

Pas op: Zand e.d. zal de levensduur van de stofzuiger niet ten goede komen. Tenzij hier in de handleiding staat dat de stofzuigermotor dit aan kan...

Verder is veel van de zuigkracht afhankelijk van de plaats waar de stofzuigermotor zit. De plaats van de stofzuigermotor is doorgaans achter de stofzak. Naar mate zich hier meer dan het dagelijkse stof en zand in ophoopt, word de zuigkracht steeds minder. Omdat deze de zuigkracht van de stofzuigermotor steeds meer afsluit. Ook het coolstoffilter achter de stofzak en voor de opening van de stofzuigermotor moet met enige regelmaat vervangen worden. Als deze dicht zit kan zelf de zofzuigermotor dusdanig veel energie gebruiken dat de zofzuigermotor doorbrand...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het mondstuk werkt als het ware als een trechter.

Probeer maar eens uit, als je alleen de slang gebruikt (dus met een kleine opening) kun je alleen gericht zuigen, met het mondstuk erop kun je een groter oppervlak tegelijk zuigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij een grotere zuigbuis zal ook de slang eerder verstopt raken door per ongeluk opgezogen knuffels en andere zaken die (kleine) mensen laten slingeren.