hoe kan het dat pas gewassen handoeken na een dag stinken?

Wij hadden eerst de handdoeken op de badkamer in een kast liggen. Als je je dan ermee wilde afdrogen roken ze heel erg muffig, ze stonken gewoon. Toen hebben we geprobeerd op het hielp om ze op een slaaokamer in de kast te leggen omdat het misschien kwam door de vochtigheid in de badkamer kwam. Ook dit helpt niet. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.7K

Antwoorden (8)

Dit komt door kleine sporen schimmel die zich inmiddels ontwikkeld hebben tot een hele schimmelcolonie over die nacht, vanwaar die stank. Daar hebben ze een warme, natte omgeving voor nodig. En dat is je handdoek prima. Een goed geventileerde en daardoor koeler omgeving zijn ze minder bestand tegen.

Waar komen ze vandaan? Uit de lucht! Daarom moet die handdoek uit de was óf volledig droog zijn of je moet hem laten opdrogen in juist die geventileerde plek. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn ze toch nog niet helemaal droog als je ze in de kast legt. Laat het wasgoed als je het gevouwen hebt nog even liggen voor je het in de kast legt. Ik denk dat je er dan geen last meer van hebt.

Misschien heb je ook last van wolluis (heet dat zo?) in je wasmachine maar dan zou het goed al moeten stinken zodra je het uit de machine haalt. Dan zou je de wasmachine eens leeg op 90 gr. moeten draaien, dan verdwijnt de wolluis (of hoe dat ook heet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ een scheut schoonmaakazijn erbij kan ook geen kwaad.
dat kan trouwens ook als wasverzachter, ruik je niks van en helpt ook tegen luchtjes. het heet trouwens wasluis of vetluis.
Vreemd, ik bewaarr de handdoeken in de badkamer en ze zijn altijd fris.
Als ik het zo lees denk ik eerder dat de handdoeken uberhaupt niet goed gedroogd zijn na het wassen.
Hang ze bv eens buiten, zorg er iig voor dat ze echt kurkdroog zijn als je ze vouwt. Ruiken ze dan nog?
Er zou ook iets met de wasmachine kunnen zijn: Hoe ruikt het andere wasgoed? Als een machine oud is kan hij soms minder goed spoelen, waardoor de was niet echt fris wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn, dat de handdoeken telkens worden gewassen met een vloeibaar wasmiddel.
Vloeibaar wasmiddel is wel een goed middel maar kan op den duur vetluis/wasluis veroorzaken.

--Vetluis is een bacterie die de muffe geur veroorzaakt.--

Zie even de volgende link, (want het is te veel tekst om hier te vermelden)

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetluis)

Handdoeken regelmatig wassen met was`poeder` op 60/90 gr. en een schepje soda/azijn erbij, buiten drogen of in de wasdroger ,zal zeker een oplossing zijn .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat je de handdoeken ook drogen op een rekje voor je ze in de wasmand gooit? wij thuis doen dat altijd. Bij mijn vriend daarentegen niet, hij klaagde laatst over stinkende handdoeken en gaf hem die tip. Hij geloofde het niet maar is het toch gaan proberen, en sindsdien hebben ze nergens last van. De handdoeken gaan namelijk schimmelen in de wadmand als ze te lang nat in de wasmand liggen. Na het wassen ook direct uithangen en in de droger.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus het drogen van de handdoek nadat je hem hebt gebruijt om je lichaam te drogen. Dus vieze natte handdoeken eerst laten drogen voor je ze in de wasmand gooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees nog maar weinig over de temperatuur! Fabrikanten schermen er mee dat alles op 30oC kan, maar handdoeken moeten echt veel warmer gewassen worden, anders worden ze gewoon domweg niet schoon!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zurige muffe lucht komt door vocht(schimmel).
Ik heb maar een manier om er van af te komen: in de wasmachine op de heetste temperatuur wassen ( voortaan altijd dus) en daarna kurkdroog drogen, dus niet vochtig in de kast leggen of zo. Het beste is in de wind en in de zon drogen. En anders als je die hebt in de droogtrommel, extra droog of op een droge zolder.
Gebruikte handdoek altijd uithangen, ik hang ze vaak gewoon over een deur ergens in huis. Met een beetje vocht gaat het al mis, anders. Natte washandjes leg ik altijd in de vensterbank in de zon want juist in de herfst en winter worden die ook akelig zuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoals hierboven al paar keer vermeld is, handdoeken gewoon keer op 90 graden wassen met wasmiddel en wat extra soda erbij! Ik heb dit ook een tijdje gehad en kwam omdat ik ze op 30 graden waste. Hoeft niet persee elke keer op 90 graden maar zou komende 5 keer wel even doen daarna kan je ze best af en toe wel op wat lagere temp wassen.

60 graden is ook vaak genoeg :)