Waarom staat er op wasmiddel voor de witte was 30 graden terwijl heter wordt aanbevolen?

Bij witte was wordt aanbevolen om het op 60 graden of 90 graden te wassen, terwijl op de pakken 30 graden staat. En wat is beter voor je was? Vloeibaar of poeder om te voorkomen dat je was grauw wordt?

Toegevoegd na 55 minuten:
Moet ik vloeibaar in het bakje doen of in zo'n bol en dan in de wasmachine zelf? Maakt dit verschil uit of is het gewoon hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Ik kies echt voor de witte was, poeder, of blokjes poeder en wassen op 60.
Mijn bevinding is, dat vloeibaar voor wit, op den duur grauwig wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat op het label in je wasgoed staat is het maximum waar je het op kunt wassen, of in ieder geval het maximum wat aangeraden wordt.

Tegenwoordig worden de wasmiddelen zo geconcentreerd gemaakt dat je op lagere temperaturen kunt wassen wat weer beter is voor het milieu.
Echter, bij het wassen op lage temperaturen blijven bepaalde bacterieën weer leven, daarom gebruik ik voor de witte was toch regelmatig zelf nog liever een hogere temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 30 graden aanduiding is een modeverschijnsel omdat dit beter is voor het milieu, de 60 en/of 90 graden maakt misschien de was schoner. Echter bij normaal bevuilde witte was, zonder heftige vlekken volstaat 30 graden ook. Voor vuil dan, bacterien is een ander verhaal.

Voor je was maakt vloeibaar of poeder niet veel uit, wel of er wel of geen bleekmiddel in zit. Voor je wasmachine is het echter beter een combinatie te gebruiken (bv poeder voor wit en vloeibaar voor bont) of deze af te wisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vloeibaar lost beter op. Met zacht water wassen scheelt ook veel tegen de grauwsluier. Let ook op hoeveel wasmiddel je moet gebruiken i.v.m. de hardheid van het water dat bij jou uit de kraan komt. Dat is nl. niet overal gelijk. Je kunt dit opzoeken via google, zoek: hardheid water
14 jaar geleden
Verkoop techniek.
Je kunt altijd wassen op lagere temperaturen maar of dit verstandig altijd verstandig is betwijfel ik ook.
Bacteriën houden zich nu eenmaal niet aan het advies van de fabrikant.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wasmiddelen zijn een veel besproken en onderzocht onderwerp.

De consumentenorganisatie zegt over wassen op lage temperaturen: 'Bij temperaturen van 20 en 30 graden kan u in het beste geval schoon wasgoed even opfrissen, maar verwacht niet dezelfde resultaten als een wasbeurt op 40 graden. Het is niet ecologischer om op 20 graden te wassen wanneer het resultaat tegenvalt en u de machine vaker moet laten draaien.'

Er wordt vloeibaar wasmiddel (tegen grauwe was) geadviseerd omdat poeders zó doeltreffend zijn, dat ze ook de kleuren van je wasgoed doen vervagen. Op dat gebied hebben de vloeibare wasmiddelen dus een streepje voor.

Voor meer informatie en het volledige artikel over wasmiddelen: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die 30 graden is de minimale temperatuur dat je wasmiddel ook werkt dus vanaf 30 graden gaan de enzymen werken in het wasmiddel.