Wij maakten vroeger salon tafels met van die tegels erin,en inderdaad maakten wij de tegels soms met zoutzuur schoon,maar dan wel als er nog geen voegen waren gemaakt.
De tegels kunnen er wel tegen,maar de voegen??je zou op een plekje niet in het zicht een voeg met zoutzuur in kunnen smeren,en dan 2 weken wachten of het is goed gebleven,dan kan je aan de slag.
Tegels worden trouwens wel heel mooi met zoutzuur,je haalt alles eraf.

Suc6

Toegevoegd na 1 uur:
Maar wel verdunnen hoor.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan wel eens voorkomen dat een muur nieuwbouw wit uitslaat dit maken ze ook schoon met zoutzuur maar dan wel verdund, daar zitten natuurlijk ook voegen tussen.
burgos
11 jaar geleden
Ja ok,maar de ene voeg is de ander niet hoor.
En met bouw muren zijn de voegen voor buiten,en of ze op de vloer ook zo sterk zijn moet je eerst even testen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gevaarlijk spul hoor!
Ik zou er nooit aan beginnen.
Al je onverdund zoutzuur op een tegelvloer giet dan gebeurt er met gebakken tegels, die doorgaans geglazuurd zijn, niet zo gek veel maar des te meer met de voegen. Die moet je korte tijd later dan vervangen omdat ze door het sterke zuur aangetast zijn. Datzelfde risico loop je bij tegels van marmer en dergelijke, die zelfs al door schoonmaakazijn worden aangetast. Verdund zoutzuur is wel geschikt om opgedroogde cementsluier te verwijderen na het inwassen van de voegen. Het is wel aan te raden om goed na te spoelen met water.