Kan ik velours zelf uitwassen?

Ik heb een beige velours gordijn bij de voordeur. Na enkele jaren is deze aan een opfrisbeurt toe.

Kan ik deze zelf in de wasmachine wassen of moet deze speciaal gestoomd worden bij een stomerij?

Iemand een antwoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.8K

Het beste antwoord

In de wasmachine kan als de trommel groot genoeg, of het gordijn niet te groot is.
Het blijft een gok met velours, het kan dat na het drogen het gordijn hard wordt.
Dit kan je voorkomen door het gebruik van wasverzachter of een scheut schoonmaakazijn.
Maar garantie geeft dat niet.

Kortom ben je erg gehecht aan je gordijn dan zou ik hem laten stomen. Durf je wel een gokje te wagen, dan op het wol-of fijnwas programma in de machine of in het bad als je dat hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de wasmachine wassen is niet aan te raden. Een winkelier in gordijnen raadt het volgende aan:

a. Bij het zelf wassen van gordijnen, dienen de volgende regels in acht te worden genomen:
1. Ruim sop (in teil of bad) 4. Niet wringen en boenen

2. Maximaal 30°C 5. Nat ophangen

3. Weinig zeep 6. Geen agressief wasmiddel

b. Velours gordijnen:
Na het nat ophangen van uw velours gordijnen, indien gekreukeld of geplet, nevelen met
plantenspuit, gordijn gesloten houden tot het droog is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan in de wasmachine,maar niet hoger dan 30 graden en niet centrifugeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
normaal zouden ze naar de stomerij moeten ,maar als de mist periode aanbreekt kan je ze een nacht in de mist hangen,en daarna zachtjes opborstelen en ze zijn opgefrist .ik doe dat jaarlijks en dat gaat prima ,ze zien er nog steeds mooi uit maar vlekken krijg je er niet mee weg