oei altijd een drama, om te beginnen heel voorzichtig deppen met iets wat goed vocht absorbeert(theedoek, keukenrol, wc-papier) dan kan je daarna, bladzij voor bladzij heel voorzichtig strijken met je strijkbout op een lage stand(dus absoluut niet te heet!) het is een kloteklusje, maar als je het voorzichtig doet is je boek aan het eind van de rit weer droog, succes!
11 jaar geleden
Mocht je dit lezen voordat je ooit met zo'n situatie te maken hebt gehad: probeer het te voorkomen door je boeken uit de buurt van nattigheid te houden. Zet je drankje op een veilige afstand, laat boeken niet buiten liggen, doe ze tijdens vervoer in een plastic zak, etc.

1. Verwijder alvast zoveel mogelijk vocht door het boek op te pakken en het voorzichtig uit te schudden.
2. Dep de natte bladzijden met een doek (handdoek, theedoek). Eventueel met keukenrol of wc-papier, maar laat dat er dan niet op of tussen liggen, want dan kan het vast gaan kleven aan de natte bladzijden.
3. Kijk welk deel/welke delen van het boek nat is/zijn. Als er nog droge delen zijn, scheidt dan de natte en droge delen van elkaar door er iets niet-vocht doorlatende tussen te stoppen. Daarmee voorkom je dat er meer nat wordt terwijl je de volgende stap aan het voorbereiden bent.
4. Zet je strijkijzer aan en zet het op een lage stand (zijde, bijvoorbeeld)en wacht tot het warm is. Zet de stoomstand UIT.
5. Pak het boek en leg het voorzichtig zó op de strijkplank, dat er één enkele,natte bladzijde behandeld kan worden. Wees heel voorzichtig, zodat het niet scheurt.
6. Leg een stuk absorberend papier (keukenrol, wc-papier)op de natte bladzijde.
7. Plaats het warme strijkijzer op het papier en beweeg het voorzichtig strijkend heen en weer. Als dit niet lukt zonder dat het papier mee gaat bewegen, stop dan met de strijkbeweging en zet in plaats daarvan het strijkijzer een aantal malen kort en voorzichtig drukkend op een aantal plaatsen op het papier.
8. Controleer regelmatig hoe droog de bladzijde is en herhaal stap 7 tot de gewenste droogheid bereikt is.
9. Behandel op deze manier alle natte bladzijden van het boek.
10. Gebruik voor iedere bladzijde een nieuw stuk absorberend papier.

Als maar een klein deel van je boek beperkt nat is (dus niet een aantal volledig doordrenkte bladzijden), kun je ook proberen het boek opengeklapt tussen twee rugleuningen van stoelen of tussen twee tafels te hangen, met een gewicht erop aan weerszijden, zodat het niet valt. Zodanig dat het natte deel vrij hangt om te drogen. Gebruik eventueel een haarföhn op lage stand om het proces te versnellen. Zorg wel dat de natte pagina's niet aan elkaar kleven. Je kunt ze uit elkaar houden door er bijvoorbeeld stroken papier tussen te stoppen.
Amadea
11 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord en zie nu ook online (zie link) dat je het boek het best in de koelkast (!) kan leggen om te drogen.