hoe krijg ik mijn gietijzeren kachel schoon?

het deksel van mijn kachel vertoont vieze vlekken, ze is grijs van kleur dus kan ik geen "zwartsel" gebruiken om te vernieuwen.wie weet raad ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (2)

Daar is juist die zwarte kachelpoets voor. HG heeft ook een goed product.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry ik las de vraag verkeerd. dacht dat je bedoelde dat de vlekken grijs waren, maar je bedoeld de kleur van de kachel zelf. Dan zou ik alsnog kijken bij de HG producten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wat voor vlekken, maar met de as die uit de kachel komt kan je prima 'schuren'. Natte doek, beetje as erop, en je hebt een schuurmiddel wat niet krast. Ik poets mijn zilver altijd met de overblijfselen van mijn slechte gewoonte ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik poets mijn zilver altijd met de overblijfselen van mijn slechte gewoonte. haha. wil je het nog makkelijker doen heb ik misschien een tip:
goosteen of vuurvaste schaal (als het te poesten voorwerp er maar in past, en tegen hitte kan)
een stukje zilverfolie erin met de ruwe/doffe kant naar boven, voorwerp(en) erin, soda erop, en heet/kokend water hierop gieten. als het zilver de folie raakt wordt het schoon (een of andere reactie die het zilver niet aantast of beschadigd) met poetsen kan je ergens doorheen poetsen op een gegeven moment, en op de manier heb je er geen last van. (intussentijd kan je nog een peuk roken ook!) wel goed afspoelen want de soda laat een witte waas achter, en klaar is kees! geen vieze vingers, en lekker passief 'poetsen' :) misschien heb je er wat aan :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo kan het ook, heb er vaker van gehoord, haha. Maar met sigarettenas lukt het ook prima :-) heb ook ergens gelezen dat iedere keer als je dit doet er een (klein) laagje zilver af gaat, geen idee of het waar is, maar nu wordt de as tenminste goed benut :-P Ook handig als je donkere randen hebt na het verven van je haar :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wel bedankt voor je idee trouwens! Zal het misschien eens proberen als ik het in mijn hoofd heb al m'n zilver in 1 keer te poetsen. Sigarettenas heb ik ook altijd in huis, hihi.