Stel dat ik een zilver bestek 2de hands wil kopen waarop moet ik letten? En hoe reinig ik dat het beste?

ik lees dat er zilveren of verzilverde bestekken bestaan. Hoe zie ik als leek dat verschil ? Stempel ? Wat moet er op staan om een goed en degelijk bestek te kopen? Hoe ziet die stempel eruit ? welke tekens of afkortingen , of is een legering beter ?

11 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Een echt zilver bestek is een waardevol bezit. En het is echt niet te zacht zoals hierboven genoemd. Vroeger hadden rijke mensen zilver, de middenklasse verzilverd en de armen staal of tin. Zilver kan je herkennen aan de juiste keurtekens. Kijk hiervoor op de site van edelmetaal waarborg Holland. Er moet instaan een leeuw met een getal( eerste of tweede gehalte), een meester teken( verantwoordelijkheids teken), een jaarleter, en in de klassiekers ook een kantoorteken. Vooral die leeuw is van belang daar moet je goed naar kijken, er is ook namaak. Als je verzilverd kiest let dan op getal waarden, bijv: 80, 90, 100, enz dit is het gewicht aan zilver dat gebruikt is om 6 couverts te verzilveren dus geeft de laagdikte aan.100 betekent dus: 100gram zilver op 6 lepels en vorken. Hiervoor is geen officieel waarborg stempel maar heb je een merk zoals bijv van Kempen en begeer, sola, dan weet je dat het goed zit. Als je verzilverd gebruikt koopt, let dan op de onderkant van de lepelbak; hier is vaak de zilverlaag afgesleten door schrapen over het bord. Let ook op de messen, dat deze uit 2 delen bestaan: een staal lemmet en zilver/verzilverd heft. Onderhoud zoals hierboven uitgelegd is correct. En denk erom: met de hand afwassen...veel succes met je zoektocht naar een mooie zilveren cassette.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

www.dawsongold.nl/werkwijze/keurtekens-goud-en-zilver/
Zo snel mogelijk met de hand afwassen en direct afdrogen, niet in de vaatwasser doen, af en toe poetsen met zilverpoets en er bestaat ook een zilverbad voor bestek van HG als ik het goed heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de keurmerkjes kun je zien hoe zwaar het bestek verzilverd is, (een bestek van puur zilver zou te zacht zijn om te gebruiken).
Om het goed te houden dient het zo droog mogelijk bewaard te worden, dus goed opbergen ( in cassettes.).
Reinigen met een goed zilverpoetsmiddel zoals Hagerty.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar: wat voor keurmerkjes???