Hoe maak ik mijn vloerkleed schoon?

Ik heb een wit Ikea tapijt, nu is deze wat vuil geworden. In de omschrijving staat dat het kleed professioneel gereinigd moet worden. Nu heb ik dat uitgezocht en dit kost zon 18 euro per m². Veel te duur daar kan ik bijna een nieuw kleed voor kopen, iemand suggesties hoe ik deze klus kan klaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

wacht tot het sneeuwt, leg het kleed ondersteboven in de sneeuw en het vuil wordt er uit getrokken.
of
ga naar de drogist en huur een "tapijtschoonmaakmachine"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drogist. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat een ouderwets woord, Niels?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahah ik snapte het ook niet.maar kan je daar een tapijtschoonmaakmachiene huren bij de drogist.
Rieneke1
11 jaar geleden
ja hoor, bij veel ouderwetse drogisten kan je zo'n machine huren, +
Je kunt dit doen met Citin tapijtpoeder, dit is een droge methode, je strooit het poeder op het vloerkleed, laat het even inwerken en zuigt het poeder dan weer op.
Dit is veiliger dan met vloeibare middelen, omdat de onderlaag van het vloerkleed dan ook nat kan worden en de kleurstof daarvan door kan trekken in je witte kleed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je koopt een fles James water. Dit spray je op je tapijt, laat het even intrekken en dan met een witte handdoek in grote halen droogwrijven.
Het flesje kost ongeveer 19 euro, en het kost je een uurtje van je tijd.
Bovendien tast James water de vezels niet aan.

Op deze site staat nog meer nuttige informatie over James water:

www.james.eu
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer eens water met een flinke scheut schoonmaakazijn. Maak een microvezeldoekje nat in het azijnwater, uitknijpen (mag nog best flink nat zijn, maar niet druipen) en dan lekker over je kleed wrijven. Daarna met een schone doek(handdoek) droog wrijven. Schoonmaakazijn is niet vet. Het nadeel van de meeste schoonmaakmiddelen is dat ze een vet laagje achter laten op het kleed en op vet hecht het vuil weer beter. Probeer eerst een klein stukje en laat goed drogen dan zie je of je resultaat hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht een rare vraag maar waarom een witte handdoek, een andere kleur die diverse malen gewassen is moet toch ook werken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een witte handdoek zie je hoeveel vuil je hebt verwijderd, dat zie je op een donkere handdoek niet.