Ik zou het NIET doen!

Ik heb in het verleden nog eens een wollen kledingstuk,
of een kledingstuk met echte wol er in,
flink bedorven door het in de wasmachine te wassen.

Is het echte wol?
En zit er angora in, of andere gevoelige wolsoort?
Is de trui nieuw?..............
Dan zou ik het risico niet nemen.

Tenzij jouw machine heel zeker een heel kort wolwasprogramma heeft, waar je de temperatuur goed kan instellen, zo laag mogelijk.

Beter:

Was hem de eerste keer zeker met de hand.
Grote teil.
Lauw water.
Heel klein beetje vloeibaar wasmiddel.
En met een neutrale shampoo gaat het ook prima!
In beweging houden, dus niet een nacht ofzo laten staan.
Met de hand uitknijpen.
Drie keer spoelen met schoon water.
In een handdoek rollen.
Liggend laten drogen.

Hier staat meer informatie:

http://www.wasmachine.nl/nieuws/wol-wassen-met-je-wasmachine-of-op-de-hand.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Volgens mij kan een wollen trui wel in de wasmachine, mits in een wolwasprogramma. Ook de eerste keer.

Andere antwoorden (3)

Ja hoor dat kan,ik zou alleen een wolwasmiddel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Waarom in een wolwasmiddel? Wordt een wollen trui er anders minder van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zachter voor de wol.
Ik was alles met een gewoon color wasmiddel, dat gaat prima, wel erop letten dat je de wasmachine op het wolprogamma zet en de trui liggend laat drogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je de temperatuur niet te hoog instelt en niet te veel wasmiddel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Krimpt die wollen trui dan niet in een gewoon wit-bont-wasprogramma bij 60 of 30 graden? Wat is het verschil tussen een gewoon wasprogramma bij 30 graden en een wolwasprogramma bij 30 graden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sowieso iets van wol nooit op 60 graden wassen, dan krimpt het. Het verschil tussen een gewoon wasprogramma en een wolwasprogramma is volgens mij dat er in een wolwasprogramma meer water wordt gebruikt en dat de trommel minder vaak draait. Je wasgoed wordt daardoor niet zo vaak en hard tegen de trommel gegooid.