Op welke manier kan ik een luchtslang voor een CPAP (zie afbeelding) van binnen hygiënisch schoon krijgen?

Zo'n slang is naar mijn mening lastig echt schoon te krijgen, maar dat moet eigenlijk wel, ik heb hem dagelijks nodig.

Heeft er iemand goede tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Eén van mijn vriendinnen heeft ook zo'n apparaat Zij reinigt eens per maand. Dat doet ze als volgt.

Eerst doorspoelen met warm (niet heet) water, gewoon onder de douche, maar kan natuurlijk ook onder de kraan.

Dan een tijdje laten weken in gewone zeepoplossing.

Doorspoelen met warm water.

Tijdje ophangen om hem leeg te laten druppelen.

Vijf minuten voor het slapen gaan het blaasapparaat al aanzetten (met de slang er dus op). Na vijf minuten blazen is elke rest water uit de slang verdwenen.

Met alcohol reinigen, of een doekje door de slang heentrekken, zou ook kunnen, maar dat doet zij nooit. Of misschien heel af en toe, maar daar heeft ze dan nooit over verteld.

In het begin vulde ze het waterreservoir op het blaasapparaat braaf met water. Dat gaf een probleem.

Het water wordt namelijk met een verwarmingselementje verwarmd, om beter te verdampen. De slang is echter kouder, met als gevolg dat het water in de slang condenseert. Met enige regelmaat krijgt ze dus een druppel water binnen, via haar neus.

Dat is dermate onaangenaam dat ze het waterreservoir nu niet meer vult. Van de iets drogere lucht heeft ze geen last, tenslotte gaat het om gewone slaapkamerlucht, en die is vochtig genoeg - die adem je ook in als je zonder blaasapparaat slaapt.

Tegenvraag aan jou: heb jij ook last van die condensdruppels in je neus, en zo ja wat doe je ertegen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt trouwens ook de helpdesk van de leverancier bellen. Zij hebben tips over het schoonmaken van apparaat, luchtfilters, gezichtsmasker en slang. Ze kunnen je ook vertellen welke schoonmaakmiddelen en -methoden je beslist *niet* moet gebruiken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor je bijdrage. Nee dat condenseren met druppels als gevolg (er is een bepaalde term voor die me even ontschiet) daar heb ik geen last van, want ik kan de hoeveelheid warmte instellen op het apparaat, afhankelijk van de omgevingstemperatuur (die in mijn slaapkamer best wel wisselend is, aangezien de kamer zelf niet verwarmd is) moet ik het apparaat dan wel eens hoger of lager instellen om dat probleem te voorkomen, maar over het algemeen heb ik daar geen last van. Ik merk het overigens wel als ik de bevochtiger te laag zet, het is weliswaar gewoon omgevingslucht, zoals je ook zegt, maar misschien heeft het met het feit te maken dat het apparaat overdruk creëert of zo, hoe het ook zij, als ik de bevochtigingsfunctie uitzet (dat kan ook, dat is gewoon stand nul zeg maar) dan wordt het mij te droog. Dat met die condensatie is overigens wel te verhelpen op een andere manier, er zijn geïsoleerde, of zelfs geïsoleerde en apart verwarmde slangen leverbaar namelijk, die zorgen dat het water niet (te vroeg) kan condenseren waardoor in sommige situaties de bevochtiger ineens wel werkt zonder problemen. Ik volg v.w.b. de slang en het schoonmaken wel gewoon de bijbehorende instructies, maar ik begon me een beetje af te vragen of er bij de slang geen betere methode was, vandaar mijn vraag.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dan heb jij een ander apparaat dan mijn vriendin. Bij haar staat het verwarmingselement altijd aan. De hoeveelheid warmte is ook niet instelbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er zit de nodige variatie in, veel keuze heb je overigens niet, je kunt in stapjes van 0,5 kiezen tussen posities 0 (uit) en 4 (voluit), maar het werkt daardoor wel, afhankelijk van de omgevingstemperatuur werk het bij mij het beste rond, de 2,5 of 3,0., mocht die vriendin toch behoefte krijgen aan een bevochtigingssysteem wat beter werkt, weet dan dat er ook meerdere varianten van zijn, zowel koud (verdampt minder vocht, maar werkt wel) als warm (meestal met meerdere standen zoals die van mij) en indien noodzakelijk zijn er dus zelfs verwarmde slangen. Vaak is het na een bepaalde tijd gebruik ook wel mogelijk om een nieuwer type apparaat in huis te krijgen, ik weet niet hoevaak, dat zou afhankelijk kunnen zijn van onder meer de verzekeraar en zo, maar het kan zomaar zijn dat er een mogelijkheid bestaat, nee heb je, ja kun je krijgen, ik neem zelf ws. deze week contact op, maar dan meer i.v.m. mijn masker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'1 van mijn vriendinnen' ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
@Cindy1985, heb jij maar één vriendin dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er niet eens 1, daar moest mijn vrouw eens achterkomen zeg :)

Andere antwoorden (10)

Vol laten lopen met water met bacterie dodende zeep misschien? moet je 1 kant even dichtplakken.
Daarna goed doorspoelen he :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is misschien wel wat, het is alleen niet echt handig en ik heb ook het idee dat dat slechts beperkt effectief is. Het lastige is dat het eigenlijk dagelijks zou moeten hoewel je met een keer in de week ook nog wel weg zou kunnen komen. +1 in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het ziekenhuis hoef je hem maar 1 keer per maand te reinigen als jij de enige bent die hem gebruikt.
Als je een bad hebt is het nog makkelijker.
Neutrale zeep is het advies, maar persoonlijk denk ik dat een milde anti bacteriële zeep beter reinigt. Unicura bijvoorbeeld, dat is verder ook parfumloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Droogmaken kan je ook makkelijker doen met een fohn, die alleen koude/lauwe lucht blaast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal eens kijken of ik dat zo werkend krijg. Inderdaad, ik houdt het zelf op ongeveer elke twee weken, dat zou moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb ik zo'n föhn, ik zal de antwoorden en tips hier zeker eens in de praktijk gaan uitproberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze link ook een hele korte beschrijving. Gewoon spoelen met warm water. Het masker mag bijvoorbeeld nooit met alcohol worden gereinigd. Geen idee of de materiaalsoort van de slang hetzelfde is.
http://www.slotervaartziekenhuis.nl/LinkedFiles/SLZ9398%20CPAP%20instructie.pdf Op volgende link ook alleen neutrale zeep en warm (niet heet!) water.
Reinig de slang door ze in een lauw bad met
neutrale zeep te spoelen.
Spoel goed na met stromend lauw water.
Laat de slang volledig drogen alvorens ze terug aan het toestel te koppelen.
http://www.gza.be/website/sazdownloads20.nsf/DFBA80A727FF1E02C1257439004CC6F6/$FILE/CPAP.pdf
Op een andere site staat ditzelfde beschreven met extra toevoeging dat je de drukleiding (als je die hebt) voor het schoonmaken dicht moet maken met een stopje of plakband. En onderstaand nog een link naar speciaal CPAP reinigingsmiddel. Dan weet je zeker dat je het juiste reinigingsmiddel hebt. :-)
http://www.cpapwinkel.nl/nl/cpap/250664_PVWEB/product_info.php?cPath=2_44&products_id=92
Misschien kun je hem doorspoelen m.b.v. een vijverpomp in een badje (teil) met een soda oplossing.
Ik begrijp dat het met beademing te maken heeft, maar heb niet zo'n goed beeld van de aard van de vervuiling.
Moet er ook nog geschuurd worden of is spoelen voldoende?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, misschien had ik wat uitgebreider moeten zijn. Het is een slang voor een CPAP, dat is niet zozeer beademing als wel een systeem waarbij door middel van luchtdruk de ademhaling op gang gehouden wordt bij slaapapneu (dat je stopt met ademhalen tijdens de slaap). Om te voorkomen dat het erg droog wordt allemaal wordt er water verdampt, dat water adem je via de slang in dampvorm in, maar een deel daarvan condenseert ook weer, grotendeels aan de binnenkant van de slang. Bacteriën en dergelijke wil ik graag afdoende verwijderen, dat is eigenlijk het probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen arts, maar ik heb zo mijn twijfels over andere bacterie-dodende middelen; is het niet nadelig om daar restanten van in te ademen? Op het inademen van bacteriën zijn we tenslotte gebouwd al zal de resistentie van de gebruikers ook niet geweldig zijn.
Dat is een afweging die ik niet kan maken; er echter altijd een spoor van je reinigingsmiddel achterblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar zeg je zo wat. Toch lijkt me een restant van 70% alcohol (wat ik nu overweeg en wat behoorlijk vluchtig is) beter dan bijvoorbeeld Legionella.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
70% alcohol vervluchtigt snel genoeg dat je daar geen restanten van zal inademen. Idd een betere oplossing dan resten van andere reinigsmiddelen.
Dit soort slangen kun je in een oplossing met dettol leggen.
Nadien goed spoelen.
In de buitenlucht flink ronddraaien om zoveel mogelijk water eruit te slingeren.
Daarna heel goed laten drogen.
Doe je dit niet dan kan er bacterie groei ontstaan, want vocht en bacteriën zijn grote vriendjes.

Heb je haast dan kan het ook met een oplossing van 70% alcohol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
70% alcohol heb ik wel liggen, het probleem met dit soort slangen is dat opdrogen haast niet aan de orde is, omdat ik hem dagelijks nodig heb en hij dan in ieder geval weer nat wordt van condensatie. Dat gecondenseerde water is overigens wel vantevoren flink gekookt om daar de bacteriën uit te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou dan eerder kiezen voor de alcohol, tenzij het niet combineert met het latere proces.
Wel weer flink slingeren en laten beluchten.!!!
Als je hem nou eens in een grote pan doet en hem langzaam tegen de kook laat komen,en dan met reinigingsmiddel erin.
bv azijn of soda,en daarna goed uitspoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe warm de slang mag worden voordat deze gaat smelten of vervormen, maar het is zeker een goed idee. Ik zit een beetje met hoe ik het schoonmaakmiddel / water daadwerkelijk afdoende aan de binnenkant krijg. Als ik een eind bijvoorbeeld bij de kraan houdt krijg ik de slang slechts gedeeltelijk vol met water omdat het er natuurljk aan de andere kant net zo hard weer uitloopt. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat eerst de pan vol lopen,en dompel de slang dan onder.
Eerst het reinigingsmiddel door het water mixen.
De slang kan wel wat hebben lijkt mij,en anders niet te heet beginnen en langzaam opvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee niet verhitten hoor....
dan wordt de boel hard en bros...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, ik zal er rekening mee houden.
Je kan een aan een draad gebonden doek(je) door de slang halen. En aan de foto te zien, moet het niet al te moeilijk zijn om een vis-lood of knikker vast gebonden aan het andere "eind" van dat draadje eerst door de slang te slang te manoeuvreren.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, dat is misschien ook wel wat, bedankt.
als je binnenslangetjes hebt, sluit die dan zorgvuldig af met een stopje en een klemmetje (heb je waarschijnlijk van de fabrikant bij gekregen...) dan doe je een paar druppels afwasmiddel in de buis, water erbij en wat heen en weer laten lopen...
daarna goed doorspoelen met warm, maar geen heet water, en daarna droog zwiepen... goed laten drogen...

1 x per week een goede schoonmaakbeurt moet voldoen...

vergeet niet de waterpot van het aparaat af en toe te ontkalken en het filtersponsje te vervangen...

Toegevoegd na 2 minuten:
of vraag advies bij je leverancier of
www.farmadomo.com

Toegevoegd na 4 minuten:
gebruik je dit slaap-apneu-apparaat pas sinds kort? vraag dan een goede handleiding aan je leverancier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een grote, schone, emmer of bak doen met daarin een paar opgeloste steradent tabletten...uurtje laten weken en voila...zuiver! Wel even goed naspoelen...
Wij doen dat altijd met de waterslangen van de waterpomp/tank in de caravan en het werkt perfect..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Af en toe de hogedrukreiniger er op zetten.

Anders in een emmer dopen met schoonmaakazijn en laten weken.

Goeie laag cilitbang erin spuiten en dan door de douchestang buigen of over de kraan laten uitlekken zodat alles weer naar beneden zal druppelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag de fabricant om advies. Hij verkoopt tenslotte deze slangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderhoud van het CPAP-apparaat:

De onderdelen moeten frequent gereinigd te worden. U houdt daarbij best een vaste regelmaat aan, zoals het volgende voorstel.
het masker : elke 2 tot 3 dagen.
de hoofdband: elke 3 tot 4 dagen.
de luchtfilter: minstens iedere week.
het toestel: minstens iedere week
de luchtslang: minstens iedere week voor rokers en anders minstens iedere maand.

Voor de reiniging gaat u als volgt te werk:
het masker: ontkoppel de luchtslang van het masker. De hoofdband mag aan het masker bevestigd blijven. Bevochtig de handen met lauw water. Neem een neutrale zeep (bv. sunlight). Reinig met de vingers de binnen- en buitenzijde van het masker om zweet- en vetresten te verwijderen. Spoel na met water. Dop het masker met een propere handdoek af en laat het nadien gewoon aan de lucht drogen (nooit boven een verwarmingsapparaat of in de zon).
de hoofdband reinigt u op dezelfde wijze als het masker. Gebruik nooit heet water, om de elastische banden en de velcro niet te beschadigen.

de luchtfilter: neem deze voorzichtig uit het toestel. Verwijder pluisjes en stof. Spoel de filter onder lauw water. Laat hem altijd goed drogen voor u hem terug in het toestel plaatst.

de luchtslang: luchtslangen zonder drukleiding legt u even in een bad met een lauwe neutrale zeepoplossing (bv. sunlight,...). Spoel vervolgens goed na met lauw stromend water. Laat de slang goed drogen alvorens ze terug aan te koppelen. Luchtslangen met een drukleiding binnenin reinigt u op dezelfde wijze, maar u moet wel eerst de in- en uitgang van de drukleiding afsluiten, bv. met een bijgeleverd stopje of met plankband. Vergeet deze na de reiniging niet te verwijderen.
Reinig altijd het materiaal ’s morgens, dan is het ’s avonds droog!

http://www.uzleuven.be/multidisciplinair-centrum-voor-slaapmonitoring/onderhoud-van-de-apparaten