Wat is het verschil tussen kuisproduct voor glas, of vloer of voor de afwas te doen?

Kan ik met dreft niet alles kuisen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja hoor, kan prima. Met een goedkoper afwasmiddel trouwens ook. De leveranciers proberen ons veel en veel duurdere produkten aan te smeren maar in feite kan je met iets heel eenvoudigs ook heel goed werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil tussen alle producten is vaak de concentratie en welke stoffen er achter blijven. Ook zijn veel middelen aangepast op het vuil wat ze moeten weghalen.

In theorie kan je dus je ramen wassen met dreft, ramen zijn vaak vet en dreft ontvet zeer goed. Je moet de ramen alleen veel beter naspoelen met dreft en dat is niet heel praktisch. Producten voor ramen bevatten dus vaak "vluchtige" schoonmaakstoffen die verdampen.

Dat het puur is om ons producten aan te smeren is niet heel logisch. Of ik nou 2 flessen dreft koop of 1 fles dreft en één fles allesreiniger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afwasmiddel ontvet heel goed, maar laat eventueel strepen achter op een vlakke ruit. Allesreiniger ontvet niet perse goed, lost vuil eventueel beter op en doodt ook bacteriën en schimmels (als het goed is).
Sommige dingen wil je ook een beetje vettig achterlaten, zodat nieuw vuil zich slechter hecht en water er gemakkelijker afloopt, dus daar het je dan weer andere middeltjes voor.

Er zitten enorm veel verschillende chemicaliën de diverse producten. Soms zelfs om je het idee te geven dat ze beter werken: zo schuimt een bekend afwasmiddel veel erger (en onhandiger) dan een goedkoop afwasmiddel, door meer schuimvormend middel, Veel mensen denken dan dat het beter werkt...

Veel van die speciale middelen kun je zelf ook min-of-meer samenstellen door een aantal standaard middeltjes.
(Combineer alleen NOOIT chloor/javel met iets anders dan water, ander kan er levensgevaarlijk chloorgas ontstaan)
Dan zul je alleen zelf op zoek moeten gaan naar welke middelen waar allemaal goed voor zijn.

Bijvoorbeeld bij OmaWeetRaad (zie bron)