Mijn wastafel loopt slecht door, wat kan ik het beste doen?

Het water in mijn wastafel blijft staan en loopt slechts langzaam door, hij dreigt dus verstopt te raken. Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36.7K

Het beste antwoord

Voor dat je al deze technische ingrepen gaat plegen, eerst een hanjevol soda met een flinke scheut kokend water erachteraan. Grote kans dat je het vuil in de afvoer oplost en dat het probleem is verholpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de toekomst iedere maand een keer kokende soda erdoor en je hebt dit probleem niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik zou het dopje van de sifon onder de wastafel er maar eens onder weg draaien. Veel kans dat de sifon vol zit met een 'prop met haren'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwanenhals onder de wastafel even opendraaien. Vaak zit daar veel troep in.
Je kunt het ook proberen met een stevig ontstoppingsmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stap 1: Zoals hierboven gezegd, bekijk eerst de chifon.

stap 2: Helpt dit niet probeer dan met een ontstopper de de afvoer te ontstoppen.

stap 3: Als beide niet helpen kun je een chemisch ontstoppingsmiddel proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees voorzichtig met chemische ontstoppers in combinatie met een plastic sifon/zwanehals:Ze kunnen aangetast worden
Ja, eens met voorgaande antwoorden. Ik zou alleen niet alleen de siffon opendraaien maar ook het zeefje van je wasbak want het kan ook wel meteen na het zeefje verstopt zitten. Dit was bij mij wel het geval en er zat inderdaad een heel dikke prop haar in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierbij even een visuele handleiding:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Iris09;

Als de chifon is schoongemaakt en je gaat met chemische middelen aan de slag, gebruik dan geen droge rommel, want dat zet op den duur een laagje af. Ik gebruik voor onze wastafels en doucheputje altijd Cillit Bang in de paarse fles met witte dop. Dat is vloeibaar en laat geen resten na. Makkelijk te gebruiken, maar het kan bijten op de huid. En nee, ik heb geen aandelen in die tent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gooi er altijd preventief een fles cola in.
(weet niet hoe het kan, maar het helpt)
Mischien wel door de prik...
En ook eens in de maand soda met gekookt water!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel eenvoudig en werkt eigenlijk altijd. Haal de cyfon weg en maak hem schoon. Pak een tuinslang en duw deze ongeveer 25 cm. in de afvoer. Plak vervolgens MET DUCKTAPE de opening van de afvoer goed dicht. Zet eerst rustig water op de tuinslang en kijk of ie niet al teveel lekt bij de afvoer ( beetje kan altijd wel, je kunt hem ook vasthouden ). Als dit goed is zet dan de kraan helemaal open en spoelen maar. Gewoon 2/3 minuten laten spoelen. En weg is de verstopping. Een simpel en vrij schoon klusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi iris. een pak soda erop, warm water eroverheen en dam moet hij weer doorlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regelmatig heet soda water gieten, ( preventief )

1) Ouderwetse gootsteen ontstopper
2) Sifon schoon maken.
3) Ontstoppingsmiddel halen bij de drogist