In het doekje zit een polijst middeltje dat er voor zorgt dat hele kleine kransjes vlak gewreven worden. Diepere krassen krijg je niet weg.
In het poetsmiddel zit een microscopisch klein korreltje dat iets harder is als hetopervlak van edelmetaal. Dat kan zijn krijtpoeder, puimsteen poeder, aluminium oxide, of iets anders.. Tevens kan er een middeltje in zitten dat een laagje achterlaat dat kortstondig de glans versterkt. Gebruik een poestdoekje nooit voor de glazen van je bril.
Het poestdoekje zorgt voor microscopisch kleine kransjes in één richting en dat geeft glans verbetering. Je krijgt echter met zo'n doek nooit de "nieuw"glans..