Is het wassen op 60 graden essentieel hygiënischer dan op 30 graden? Is daar onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
ronron1212
12 jaar geleden
Deze vraag is een paar maanden geleden ook gesteld
http://www.goeievraag.nl/vraag/las-energie-besparen-mogelijk-40.222138
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag specifiek naar onderzoek, dat zit nog niet bij de antwoorden. Ik krijg vooral veel meningen als antwoord. En ook de mening van een prof is slechts een mening, als er geen onderzoek is gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat zeep de bacteriën dood?

Het beste antwoord

'Wassen op 60 graden gezonder'
Wie zijn kleding wast op een lage temperatuur, kan daar ziek van worden. Bacteriën en micro-organismen gaan niet dood onder de 60 graden en wie de was doet op 30 graden, maakt zijn kleding alleen visueel schoon.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt ook af van de soort bacteriën. Sommigen kunnen tegen een temperatuur van 100°C. Dus wat jij zegt is niet waar.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb heel veel kledingstukken die ik echt niet op 60° zal wassen! Dan zijn de bacteriën wel dood, maar mijn kleding ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, Cryo :D

Andere antwoorden (3)

Hoe hoger de temperatuur hoe beter want bij een hogere temperatuur word de kleding soepeler waardoor het vuil makkelijker loskomt en het vernietigd bacteriën die niet tegen een temperatuur van 60°C kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is helemaal niet nodig om alle bacteriën te doden, dus ' beter' is het niet.(mijn is niet van mij )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is niet nodig maar puur hygiënisch is dat toch beter of niet? De slechte bacteriën in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En er zijn ook mensen die een abnormaal zwakke afweersysteem hebben. Voor hen is het toch beter om zo weinig mogenlijk bacteriën op hun kleding te heben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik in mijn antwoord al aangeef, als je gezond bent is het niet nodig.
Wat betreft hygiënischer, dat is maar een idee, in onze samenleving worden we, met name door de media, steeds erop gewezen dat bacteriën slecht en vies zijn en we vanalles moeten doen om ze te bestrijden. Dit is een aangepraat idee, sterker nog, we hebben bacteriën echt nodig. Ook de ziek makende om onze weerstand op pijl te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt allemaal niet uit want hygiëne betekent zonder bacteriën volledig schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets wat zonder bacteriën, helemaal schoon is, is gesteriliseerd.
Je hebt grofweg 3 manieren van schoonmaken.
Huishoudelijk schoonmaken, daar valt het thuis wassen onder.
Desinfecteren
Steriliseren
Hygiëne in de operatie kamer is iets heel anders dan de hygiëne bij ons thuis.
Jazeker daar is onderzoek naar gedaan.
Als je gezond bent kan je niets krijgen van de bacteriën, daar heb je je weerstand voor.
Op dezefde site was ook de uitslag van een ander onderzoek, een jeans die 2 weken niet gewassen is bevat ongeveer evenveel bacteriën als een jeans die 15 maanden niet gewassen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens: een jeans die twee weken gedragen is, is die niet ook gewoon van een viespeuk? En krijg je dan niet dat hij verzadigd is met bacteriën? Het gaat volgens mij bij draagduur van jeans om: Kan het nog na één twee drie of vier dagen. Niet om twee weken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat erom dat 2 weken of 15 maanden dus niets uitmaakt.
2 weken zou ik ook te lang vinden ;)
In mijn familie lopen heel wat technische mensen rond. Zelfs een echte witgoedspecialist. Hij raadt aan om beddengoed, handdoeken en alles wat 60graden verdraagt altijd te wassen op 60graden. Witte handdoeken, theedoeken en witte lakens verdragen 95graden. Was twee keer per maand een 95graden was. Zo blijft je wasmachine in betere conditie.
Bij 60graden dood je de bacteriën, maar 95graden was je alle troep uit de machine.
En voor de energie besparing kun je beter gewoon het bovenstaande doen. Een wasmachinereparatie is duurder dan de besparing van energie.