Wie kan mij advies geven over het reinigen van een ouderwets ( grootmoeders tijd) gobelin wandkleed, met franjes? Het is vervuild door kolenkachel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (7)

ik zou het eerst voorzichtig deppen met een sopje van zachte zeep.
vervolgens deppen met schoon water.
daarna zou ik nog deppen met water met een scheut azijn, om de kleuren op te halen.
Rieneke1
12 jaar geleden
reinigen met een stoomreiniger lijkt mij het veiligst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zeker wil dat je gobelin mooi blijft,zou ik het echt bij de stomerij brengen.
Zo,n oud kleed zou toch zonde zijn als dat verknoeid zou worden,door een of ander huis middeltje.
Suc6
12 jaar geleden
Mocht het een origineel Gobelin kelim tapijt zijn, is het gemaakt van wol, en is de wol gekleurd met natuurlijke kleurstoffen.

Het Gobelin tapijt is dus een volledig natuurlijk produkt.
Het schoonmaken moet ook met natuurlijke middelen worden gedaan.

Middelen om te gebruiken zijn (lauw)warm water, groene zeep en Spa rood werkt vaak ook uitstekend, wegens zijn bruisende werking.

Verder is van belang dat je niet gaat wrijven, (stevig) deppen is beter. Met wrijven wordt de vlek vaak alleen maar groter.

Mocht dit niet werken, adviseer ik je om een professioneel bedrijf in te schakelen. Mocht je de adresgegevens willen, stuur een pb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar de stomerij, vooral als het te groot is om het zelf goed te kunnen behandelen
anneliez
12 jaar geleden
Ik heb het wollen gobelin wandkleed gewoon met wolwasmiddel (vooral niet te veel) in het bad gelegd. Het was zo vuil (rook) dat ik het sop twee maal heb ververst. Goed uitspoelen met lauw water en aan het laatste spoelwater een scheut azijn toevoegen om de kleuren op te frissen.
Als nieuw meneertje.....
Het drogen duurt vrij lang. Maar met dit weer moet dat goed te doen zijn.
Ivana
12 jaar geleden
met een perzisch tapijt is het zo dat je hem s,winters ondersteboven op verse sneeuw legt
misschien gaat dat ook op voor een gobelin , maar voorlopig is er nog geen sneeuw , alhoewel aprilletje zoet .............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Dat werkt perfect met los vuil en loopvuil, maar niet met rook en sigarettenrook.