hoe werkt het drogingsproces van een handdoek precies als je hem na het wassen ! ophangt ! aan een verwarming. Wat zijn alle drogingsfactoren?

Ik ben eigeniljk op zoek naar welk factor het meeste invloed heeft, het feit dat hij 'hangt' en het water dus beweegt en / of makkelijker opneembaar is of het feit dat hij 'verwarmd' wordt en daardoor het vocht verdampt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een kennisvermeerderende vraag.

Antwoorden (6)

Daar komt geen magie bij kijken. Het verdampt gewoon.
De warme radiator verwarmt de natte handdoek en droogt hem sneller.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
euhm als hij 'hangt' verdampt het water toch sneller dan dat hij niet hangt? In hoeverre is dat van invloed?
AWM
14 jaar geleden
Dat hangen bevordert de convectie van droge lucht langs de handdoek, dus dat helpt idd ook. Was *hang* je dan ook te drogen in het algemeen.
De vochtigheidsgraad van de lucht, de stroming van de lucht, de temperatuur van de warmtebron... De doorlaatbaarheid van het vochtige doek... De vochtigheidsgraad van de handdoek... En als laatste de structuur en materiaal van de handdoek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de verwarming verdampt het vocht. Dat lijkt mij het meest logisch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken, als water verdamt, ontrekt het warmte aan zijn omgeving, hierdoor wordt de directe omgeveing koeler en stagneert het droogproces.
Echter op de verwarming kan er niets afkoelen en gaat het drogings proces ongestoort verder.
Daarom droogt het zo snel op de verwarming.
Staat er ook nog een raam open dan zakt de luchtvochtigheid en kan de lucht meer waterdamp bevatten, waardoor het nog sneller zal drogen.

Toegevoegd na 1 minuut:
directe omgeving........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucht in de ruimte waar de handoek hangt bevat kleine waterdampdeeltjes met ongeveer 0.85 gram per kilo lucht per graad celsius indien de lucht verzadigt is (relatieve luchtvochtigheid 100% rv ) de handoek hangt in die ruimte alwaar de rv geen 100 % is (normaal in huis tussen de 35 en 70 %afhankelijk van de weersomstandigheden en ventilatie ) we gaan nu uit van 50 % bij een temperatuur van 21 graden er kan dus nog volgens het mollierdiagram (dit is een diagram wat gebruikt word om het vochtgehalte te bepalen)nog ca 11.4 gram per kilo lucht opgenomen worden,door de warmteonttrekking aan de ruimte en de dampspanning in de handoek zal er vocht onttrokken worden aan de handoek,(omdat de lucht eigenlijk verzadigd wil zijn)waardoor de handdoek droogt.
Dit is ook de reden waarom natte kleren altijd koud aanvoelen omdat de omgevingswarmte onttrokken wordt om het water te laten verdampen.
als de lucht verzadigd is en er is een oppervlak wat veel kouder bijvoorbeeld een ongeisoleerd raam is zal de lucht daar afkoelen waardooor de lucht minder water kan vasthouden waardoor het water op dit koude oppervlak neerslaat en er condens ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de verwarming wordt het vocht zeer snel ontrokken
aan de natte handdoek, waardoor het verdampings proces
relatief snel verloopt. Het resultaat van dit proces is,
weefsel wordt hard door te snelle verdamping, geen tocht,
en te hoge thempratuur. (Handdoek voeld aan als schuur-
papier)