Wat voor een wollen dekbed kan ik het beste kiezen en waar kan ik deze krijgen?

Ik ben er inmiddels wel uit dat ik een wollen dekbed wil, maar er zijn zoveel verschillende types dat ik er totaal niet uit kom. Wat is nou het handigst met het oog op het onderhoud? Moet ik dan voor eentje met tijk van katoen kiezen, percale katoen(!!), katoenen edelzijde, wildzijde? Ik heb voorheen via http://www.texelana.nl een wollen vierseizoenen dekbed gehaald, maar deze bleek toch niet zo wasbaar te zijn..Ik zit nu al tijden met een vlek van chocolademelk! Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben over gestap naar systhetisch vanwege het slecht kunnen wassen...
Het krimpt altijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een goede dekbedden winkel kunnen ze je het beste advies geven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wol? Ik bleek er allergisch voor... Daarnaast ben ik het helemaal eens met de reactie van mobie1980!

Antwoorden (2)

Percale katoen is de mooiste soort katoen die ik koen. Mooi glad en zacht en jeelfijn van draad. De top van de katoensoorten. Andere soorten katoen zijn iets stroever, maar even sterk als percale. Nooit zijde nemen, dat slijt heel snel en is moeilijk te wassen en er komen ookmakkelijk gleeën in, dus heb je opeens een soort scheur.
Een wollen dekbed wassen lijkt mij een vreselijke klus, dan maar stomen!
Zelf heb ik ooit een wollen dekbed gehad met Texelse wol. Loeizwaar en bloedheet. Ik ben maar over gestapt naar eentje van Ikea, voor 15 euro klaar, makkelijk te wassen, zo droog en overal tegen bestand.
Dat Texelse ding bewaar ik voor als de verwarming eens uitvalt en ik op de bank zit te bibberen...

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry, dan `koen`is ken. en jeelfijn is uiteraard heel fijn. foutje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik werk zelf in een beddenspeciaalzaak en we hebben ook wollen DB in ons assortiment. Er i zelfs een soort wasbaar!!! Normaal kan dit niet maar bij deze hebben ze de wollen lagen 'doorgestikt' zodat het wol op zijn plek blijft tijdens wassen.
De buitenkant is val zeer zachte percale katoen(is zachter dan 'gewone' want fijner geweven). Het is een 4 seiz wat betekent :een dikker en een dunner deel aaneen gemaakt door ritssluiting.
Zijde als tijk ziet er mooi uit maar kan niet echt soepel vallen daar de vulling(wol) stugger is en zwaarder. Is dus zonde van je geld want zijde is aanzienlijk duurder dan (fijne)katoen.