Wat voor een wasmachine moet ik aanschaffen? Hoeveel kilo?

Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen. Nu wil ik een goede (Miele) wasmachine aanschaffen, maar ik weet niet hoeveel kilo. Tegenwoordig hebben veel wasmachines een inhoud van 7 kilo, deze gebruikt dan 55 liter water. Andere wasmachines hebben een inhoud van 5 (of 6) kilo en die verbruiken per was 45 liter water. Wat is verstandiger? Is het te duur om tien liter extra te verbruiken per was, als je maar met z'n tweeën bent en niet de wasmachine altijd propvol hebt?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is wel de bedoeling om over een paar jaar kinderen te krijgen, als dit lukt. Dus wat betreft zou een grotere trommel beter lijken. Maar, ben je qua verbruikskosten dan niet veel duurder uit, in vergelijking? 10 liter water extra per was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (7)

Ligt er een beetje aan, als je met zn tweeen wilt blijven, dan heb je aan de kleine variant ruim voldoende, maar als je van plan bent een gezin te stichten, dan is wellicht een grotere een betere optie. Een Miele koop je immer voor een jaar of 10 a 15
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ons gezin (4 personen) is een wasmachine van 5 kg voldoende. Ik heb soms moeite om de machine vol te krijgen, ik hou er niet van om wasgoed lang in de wasmand te laten liggen. Ook hou ik niet van veel wasgoed tegelijk,omdat je dan ook meteen weer veel op moet hangen, vouwen en/of strijken.
Verder is het ook verstandig om je wasgoed op kleur te sorteren, dus dat maakt ook de hoeveelheid wasgoed per keer geringer.

Ik heb ook een Miele, inmiddels is hij ruim 10 jaar oud, ik gebruik vaak het mini-wasprogramma omdat mijn uniform-jasjes niet bij de andere was mogen. Ook vind ik het fijn om het verkorte programma te gebruiken bij niet zo erg vuil wasgoed.
Wat ik van mijn Miele heel fijn vind is dat hij het wasgoed weegt en dan bepaalt hoe lang hij er over gaat doen, bij een volle trommel langer dan bij een halfvolle trommel, maar ik weet eigenlijk niet wat de mogelijkheden zijn bij de Miele`s van tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben {4personen} pas geleden de stoomwasmachine van lg gekocht met een inhoud van 8 kilo
het is een hele fijne machine vooral als je kinderen wilt er zit namelijk een speciaal programma op voor babykleren die worden in principe "ontsmet" .Ook als je geen volle machine hebt maakt het niets uit want de machine weegt eerst de inhoud en stelt daar het programma op af
ze kosten rond de 800 euro
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het aantal kilo's dat een wasmachine aankan, zijn er nog meer factoren van belang. Ook als je met z'n tweeën bent. Een hoog toerental is bijvoorbeeld erg prettig, je was komt dan droger uit de machine. Ook is het energieverbruik iets om op te letten. Ik ben ook toe aan een nieuwe machine en heb gekozen voor een Miele W5825. Dit model is nieuw in 2009, kan 7 kilo aan, is 1600 toeren (dat is erg hoog) en heeft een motor zonder koolborstels (minder slijtage/onderhoud).

Met dit apparaat kun je nog wel wat gezinsuitbreiding aan, maar was je ook perfect in de tijd waarin je samen bent.

PS, het is natuurlijk geen koopje, maar dat is een Miele nooit.
14 jaar geleden
Standaard waren wasmachines tot voor kort altijd met een 5 kg trommel ingericht alleen industrie en grootverbruikers machines hadden een 7 kg trommel en voorheen waren de gezinnen over het algemeen iets groter dan in deze tijd ,dus eigenlijk zou 5 kg genoeg moeten zijn ook als je een gezin gaat stichten ,over het waterverbruik kan ik zeggen dat je beter een 5 kg machine vol kunt wassen als een 7 kg niet helemaal vol waarbij je net zoveel water verbruikt , het scheelt overigens niet zo veel 1.2 liter per kg als de machine vol is, wat bij een 7 kg machine zelden voor zal komen op dit moment ,de tegenwoordige machines wegen overigens het wasgoed zelf en passen het waterverbruik daarop aan, ook ik heb een miele met 5 kg trommel en zou nooit kiezen voor een 7 kg ook al hebben wij erg veel was .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide Mieles hebben bij mij een levensduur gehad van meer dan 20 jaar. Groot gezin met 7 mensen. Kwam altijd goed rond met de 5 kg machine.
Ivana
14 jaar geleden
de meeste wasmachine's met groote trommels zijn 1 tot 7 kilo ze passen het water nivo aan op de hoeveelheid was welke je erin stopt. Zo passen ze ook de hoeveelheid water aan op wat voor soort wasgoed je erin stopt. Koop maar een lekker een miele de beste die er is.