Een mangel is een werktuig dat vroeger werd gebruikt voor het tegelijk verwijderen van vocht uit gewassen textiel en het vlak strijken. Tussen twee rollen, waarvan de afstand tussen de rollen ingesteld kon worden, werd het textiel doorgedraaid, waardoor het water er uit geperst werd.

Mijn moeder had er een op haar eerste wasmachine: dat was een apparaat waar de was werd rondgeschommeld en die was moest je dan met de hand, of met de mangel drogen en plat maken.

Ook in grote wasserijen bestaan er nog mangelapparaten, dan krijg je zoiets als op de afbeelding.
Een mangel met daaraan geschakeld een vouwmachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het met de hand uitwringen van gewassen goed is zwaar werk. Daar krijg je al snel zere vingers van. Daarom werd de mangel uitgevonden. Door het wasgoed daar doorheen te draaien wordt het overtollige vocht eruit geknepen. Daarna kon het wasgoed verder aan de lijn drogen. Zo deed men dat totdat de centrifuge werd uitgevonden.
Plaatje bij antwoord
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, zo ging dat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flasback: er stond er een bij de zonneweide van het openluchtzwembad, dan kon je je zwemgoed even goed uitwringen voor het weer in de tas mee naar huis ging ;-)
Hieronder vind je een heel oude mangel, ook wel wringer geheten. Deze was meer voor thuisgebruik. Mijn moeder had een zg ""bok"" een houten stellage, waar de wastobbe op stond, en op de opstaande kant was de wringer bevestigd. Ik weet nog dat ik het interessant vond om te zien hoeveel water er uit het wasgoed werd gewrongen. Gelukkig kwam er toen ik een jaar of 10 was een soort wasmachine, maar ook met een wringer.