Hoeveel kost 1 liter water als je doucht (in zuid-holland, in euros)?

En hoeveel liter water verbruik je na 1min douchen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb laatst ergens zien staan dat het 1,16 euro per zoveel liter was (100 liter?), maar dit weet ik biet meer zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe wordt het water verwarmt? want het verwarmen van het water zijn de hoogste kosten.
Heb wel een link gevonden, maar weet niet hoe actueel die informatie is.
http://financieel.infonu.nl/diversen/91142-geld-besparen-douchen-kost-meer-dan-u-denkt.html

Het beste antwoord

Een normale douche levert tussen de 6 en 10 liter water per minuut. Vul 1 minuut lang een emmer met (douche) water en je weeg dit. Dan weet je precies hoeveel water per minuut verbruikt wordt. Afhankelijk waar je woont, is niet het water, maar juist het afvalwater duurder. Je betaalt dus feitelijk 3x voor het warme water; de eerste keer bij de watermeter, dan voor het opwarmen en tot slot als dit door het putje weer wegloopt. In veel steden is dit laatste een vast bedrag, in andere wordt dit adhv het waterverbruik berekend.

Hier (+49) kost een kuub water (1000 liter) iets van 1,80€ (dus 0,18 cent per liter) en 2,43 € per m³ afvalwater (80% van de afgenomen hoeveelheid water; dus 2,43/1000*0,8=0,19ct per liter). Blijft over: de kosten van het verwarmen van het water (de grootste post). Tja, hier wordt het lastig. Het verwarmen gebeurt hier met een warmtepomp (= erg goedkoop). Dit kost voor het hele jaar ca. 150 EUR. 2 personen, dagelijks douchen, af en toe een bad + afwassen = 150€/365= 41ct. per dag. Een douchebeurt kost dan ca. 20 cent. Per minuut wellicht 5 ct.
Bij iets van 8 liter per minuut kost dat dan ca. 0,63 cent.
Totaal 0,18ct + 0,19ct + 0,63 = 1 cent per liter.

(Natuurlijk komt daar nog de investering voor de verwarming, badkamer en handdoeken bij, maar dan wordt het onduidelijk). Voor Zuid-Holland zal dit af kunnen wijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus! +
uitgebreid en compleet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja perfect antwoord alleen staat er volgens mij een komma verkeerd als het per 1000 liter is (-:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In welke zin/getal zou de komma verkeerd staan?

Andere antwoorden (2)

1 liter water kost 0,00001 euro
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Brabant Water kost water incl btw 0,65 per 1000 liter, dus € 0,00065 / liter.
Stel dat je 10 l / minuut verbruik met douchen, 10 minuten lang, dan kost dit douchen je dus 6,5ct.