Ik heb net een nieuwe oven, heeft iemand tips om deze goed schoon te houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (8)

Na elke gebruik gelijk schoonhouden dan voorkom je dat resten in gaat bakken. Gebruik geen schuurmiddel maar gewoon reiniger en haal alles weg, geen spatje laten zitten want dat koekt aan en krijg je bijna nooit meer weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ovenreiniger gebruiken.

Toegevoegd na 5 minuten:
De huis tuin en keuken consumenten middeltjes zijn een beetje soft.

Onderstaand een middel dat ze in de Horeca gebruiken.
Maakt bij wijze van spreken oude ovens weer als nieuw.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het milieu ?? Dat is minder belangrijk dan gewoon even elke keer de oven schoonmaken met een zacht, milieuvriendelijk middeltje en wat ellebogenvet ??
Frimu2
12 jaar geleden
Dat was niet de vraag.
Als het niet goed is voor het milieu, moet de overheid het verbieden. Zolang die hier nog (weet ik uit ervaring) hypocriet mee omspringen is duurzaam niet meer dan een marketing tool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach kom nou toch, alles afschuiven op de overheid ; je hebt toch zelf OOK een verantwoordelijkheid ?
Er is een groot verschil tussen iets heel af en toe schoonmaken, of dagelijks onderhoud. En dagelijks onderhoud met ovenreiniger ; dat is met een kanon op een mug schieten.
Frimu2
12 jaar geleden
Met mijn verantwoordelijkheid ik de overheid in ieder geval niet tot last. Maar betaal ik voor zogenaamde Publieke hobbies. (zou deze betaling dan ook graag afschuiven) Toch hou ik geld en tijd over waar ik mijn eigen goede doelen mee kan bepalen. Bovendien hou ik ook een onaangeboorde markt chemische middelen af te breken open.
Inderdaad na elk gebruik even schoonmaken. En ik zet er altijd een citroen in 2en, de oven aanzetten ff op zo'n 150 graden. Zo kun je de oven erna goed schoonmaken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zet mijn oven aan op 500 graden. Dan verbrand alles en kan je het stof daarna eruit vegen.

Dit werkt natuurlijk alleen bij pyrolytisch reinigende ovens.

Wat eventueel ook werkt (ik reinig hiermee ook mijn combimagnetron):

Zet een grote schaal met zeer heet water (tegen de kook) in de oven en doe hier een paar fikse scheuten ammonia in (dus eerst heet water en dan ammonia erbij) in een warme oven. De oven kan uit, maar laat deze dicht 4 uur staan.

Daarna schaal eruit en oven met een sopje reinigen.
De roosters kan je reinigen met een schuursponsje, het glas eventueel ook. De wanden liever niet.

Toegevoegd na 48 seconden:
Zie ook de site Oma weet raad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een niet al te vuile oven is het meestal al voldoende om deze te reinigen met een vet oplossende spray. Hierna de oven wel goed naspoelen of even aanzetten met de deur op een kier
Zet na het voorverwarmen van de oven, in het midden een ondiepe schaal met lauw water en een scheut ammoniak. Zet de oven uit en doe de deur dicht. Laat dit zo een nacht staan en veeg ten slotte met een vochtige doek alle etensresten uit de oven
Als de wanden en de bakplaat of rooster inwrijft met groene zeep en de bovenstaande behandeling toepast, zijn deze zonder boenen schoon
Smeer de bakplaat of -rooster in met ammoniak en doe deze in een vuilniszak. Knoop de vuilniszak dicht en laat dit vervolgens een nacht buiten staan. Ten slotte de bakplaat of -rooster met een vochtige doek afnemen. Let wel op de ammoniak dampen bij het openen van de vuilniszak
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Bekleed de zij- en achterwand van de oven met aluminiumfolie. Als je dit na enige tijd verwijderd, is het niet meer nodig de oven schoon te boenen
De buitenkant van de oven gaat het beste met een sopje van handwarm water en een milde allesreiniger.

Check de link die ik mee stuur

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk geregeld naar die nieuwe kookzender .
En als zij een bakplaat moeten gebruiken dan leggen zij bijna altijd een velletje bakpapier op de bakplaat .
En voor de rest kun je ovenreiniger gebruiken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aller beste, na elk gebruik ook echt schoonmaken. Dan maakt het nieteens uit met wat. la is het alleen water en een doek. Pas als je dit niet volhoud worden de vlekken erger. Ik heb mn Boretti al 8 jaar en gebruik hem intensief, maar is nog bijna net zo nieuw als zn eerste jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van HG heb je vele reinigers, wel duur maar werkt wel goed, ik heb hier voor de oven, barbeque en magnetron, ook vocht en schimmelplekken in de douche enzo,
wel erg goed spul