ik heb nu een allesbrander, maar de raampjes zijn roetzwart, hoe krijg ik die het best weer schoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Doe het veel makkelijker.

Als de ruitjes van een alles verbrander beroet zijn is dat het teken dat de kachel niet warm genoeg wordt gestookt of dat er enkel met nat materieel wordt gevuld en er een onvolledige verbranding plaats vind.

Zorg voor voldoende trek in de kachel en de ruitjes worden vanzelf schoon, mocht je het op een andere manier willen doen kan je het roet er afvegen met een oude krant en deze meteen verbranden in de kachel, de roet is droog dus schoonmaakmiddel heb je niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met thee.
Je kunt ook dure kachelruitenreiniger kopen, maar een zacht sponsje met koude (sterke) thee werkt net zo goed, hooguit moet je dat een paar keer herhalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoeft het niet al te milieuvriendelijk, dan kun je ook een drupje ammoniak in het water mengen en daar mee poetsen. Nooit schuren ; dat geeft op de lange duur krassen, waardoor het vuil nog meer hecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
juist marleen, vroeger deden we de ruitjes van de kolenkachel iedere ochtend met een restje thee, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het werkt het best als je heel sterke thee een nacht laat staan op een koele (koude) plek.
Het blauwzuur wat dan vrijkomt maakt de ruitjes schoon.
Het moet wel gewone thee zijn geen kruidenthee.
Er is een hele simpele oplossing, neem een sponsje en maak de ruit vochtig tot nat.
wacht 5 min. en daarna kan je met het zelfde sponsje er alles af poetsen.
Mochten er hardnekkige plekjes zijn, doe dan een beetje as op het sponsje en schuur het dan weg.
Ik doe het zo al 20 jaar!
Indien je het iedere dag doet, is het ook weer zo schoon.
Het is trouwens een slecht teken, dat je ruitjes zo zwart worden ( koolteer) dit ontstaat door onvolledige verbranding.
je tempert de kachel te veel, of je hout is niet voldoende droog.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sponsjes hebben aan een kant een zachte kant en de ander kant schuurt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Oh, ja, de ruit even schoon/droog wrijven met een stukje keukenrol, of krant.