hoe kan ik een donkere roestvlek (metaal) uit mijn houten vloer verwijderen?

de vloer staat in de was

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.6K

Antwoorden (4)

dat is een heel moeilijk geval.
Normaal zijn roest vlekken al
moeilijk te verwijderen uit
kleding enz. maar uit een houten
vloer? bijna onmogelijk,
Denk dat er niets anders opzit
dan je vloer te schuren.
Alles wat je op je vloer smeert
om die vlek weg te krijgen
raak je verder van huis.
Het moet wel heel lelijk zijn
anders liet ik het lekker zitten.
Ben zelf een meubelman maar er
is volgens mij nog nooit iets uitge-
vonden voor een roest vlek op een
houten vloer ja, schuren.
In iedergeval succes
12 jaar geleden
ik verwijder roestvlekken altijd met oxaalzuur. Dit werkt heel goed, maar op hout heb ik dit nog nooit geprobeerd. Wel bv op een lichtkoepel in de buurt van een spoorlijn die altijd bruin wordt van de ijzer/roestdeeltjes die van de bovenleiding afkomen. die lossen dan gewoon op.
Het lijkt mij mogelijk dat het hout toch wordt aangetast door het oxaalzuur dus eerst op een plekje uit het zicht proberen. Als de vloer in de was staat (en heeft gestaan) zal de roest minder in het hout zijn getrokken en heb je meer kans om het te laten oplossen.
In dat geval zou je het ook met een goede was op-losser (thinner/aceton?) kunnen proberen en de vlek met de was verwijderen. Daarna weer opnieuw in de was zetten. Ook dan zal je wat kleurverschil kunnen houden omdat de nieuwe waslaag anders van kleur kan zijn. Dit trekt wel bij na verloop van tijd.
Als laatste zou je kunnen schuren. Maar als de roest dieper in het hout zit wordt het lelijk om er uit te schuren. In dat geval moet je kijken wat het minst lelijk is. (of de roestplek bedekken met een kleedje, vaas, kastje of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met quick en bright werk perfect
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HG roestvlekken verwijderaar verwijdert roestvlekken en andere oxidatievlekken uit keramische tegels, dakpannen, beton, marmer en ander natuursteen, maar ook uit hout.

Toegevoegd na 56 seconden:
http://nl.hg.eu/products/show/id/179/