Is glansspoelmiddel voor de vaatwasser nu wel of niet nodig? Als extra toevoeging?

Tegenwoordig kun je overal die ''all in one" vaatwasserblokjes kopen. Deze suggereren dat je niet appart ook nog eens glansspoelmiddel toe zou hoeven voegen. Maar ik heb weleens gehoord dat het toch beter is altijd glansspoelmiddel erbij te doen. Deze flessen worden ook nog steeds verkocht in de winkels, terwijl volgens mij alle vaatwasblokjes inmiddels ''all in one" zijn.
Hoe zit dat nu?
Mijn glansspoelmiddel is nu op en ik gebruik ook zo'n alles in één blokje. Ik moet zeggen dat ik geen verschil zie, het plastic komt er zelfs droger uit nu.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
37.3K

Het beste antwoord

Toegegeven, ik had 'goedkope' van Aldi, ook all-in-one, maar mijn vaat werd op een gegeven moment echt niet meer schoon. Toch maar weer zout en glansspoelmiddel erbij opgehaalt en het kraakt nu gewoon wanneer ik het wil nadrogen, zo vet- en vuilloos is het nu ècht.

Ik weet niet hoe het zit met de dure Sun enzo, maar ik merk echt wel verschil wanneer ik toch nog glanspoelmiddel en zout gebruik bij de goedkopere blokjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet nodig bij all in one.
Soms is het wel nodig om zout toe te voegen

Toegevoegd na 2 minuten:
En niet te vergeten om om een bepaalde tijd je vaatwasmachine te reinigen met de daarvoor bestemde reinigingsmiddelen. Want al heb je all in one én zout, als je machine vuil begint te worden dan wast hij niet meer goed schoon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik altijd all in one, en alles glanst perfect!
Glansspoelmiddel is dus overbodig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik het wel.

De vaatwasser gebruikt er zó weinig van, dat de kosten per wasbeurt ruim minder dan een cent zijn. Ik merk dat het glaswerk en het bestek er wel degelijk glanzender, zonder kalkvlekken, uitkomt.

Ik vermoed dat het veel te maken heeft met de hardheid van het water.

Dus: probeer het gewoon, en als je over een tijdje toch weer aanslag ziet op glaswerk en/of bestek, gewoon weer glansmiddel toevoegen. Het kost namelijk niets (per wasbeurt dan).
14 jaar geleden
Mijn vaatwasser is 2x stuk geweest en beiden keren hoorde ik van de monteur dat ik terug moest naar het gewone poeder afwasmiddel en apart glansspoelmiddel.. de blokjes lossenn ooit helemaal goed op en laten troep achter dat problemen kan opleveren..Ik was weer op de öuderwetse"manier..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nare is dat mijn vaatwasser mij luidkeels aanmaant glansmiddel tioe te voegen. Hetzelfde geldt voor zout, terwijl ik volledig zacht water in huis heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Steeds meer mensen kiezen voor de all-in-one vaatwastabletten, waarbij afwasmiddel, glansspoelmiddel en zout in een zit. Bijvullen met zout en glansspoelmiddel (drogen zonder strepen) is dan niet meer nodig. Om schone handen te houden zijn er nu ook tabletten verpakt in doorzichtige folie die wateroplosbaar zijn. Let er wel op dat decoraties op serviesgoed op de lange termijn zullen vervagen of dof zullen worden, ongeacht het merk afwasmiddel wat u kiest.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je all in one hebt zit het inderdaad al in maar ik vind persoonlijk zelf apart toevoegen beter resultaat geven