lakens verven mislukt! En nu?

Ik heb mijn laken geverfd en nu zitten er lichte vlekken in en de verf heeft niet overal evenveel effect gehad. Ik denk dat dit komt omdat het laken 2,5 bij 3,5 is en dus te groot was. Kan ik hier iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

als je al kleurverschil hebt zal je dit blijven zien als je het nog keer gaat verven hoor.
het zal donkerder worden maar de vlekken haal je er echt niet mee weg (verf hecht zich of niet, en weet niet op elke plekken het moet hechten vanwege de lichtere vlekken)

het enige wat je kan doen is eerst ontkleuren, en vervolgens een nieuw poging wagen.

je kan het laken eerst met de hand onder dompelen zodat het overal pakt en nat is, en dan in de wasmachine doen met de verf.

al met al zal het best een dure grap worden, dus misschien dat nieuwe lakens een optie zijn, (of stof op de markt en iemand charteren die handig is op de naaimachine als je dit zelf niet bent?)

nadeel van zelfgeklerude stoffen is dat het altijd af blijft geven, en nooit helemaal kleurecht zal blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

misschien een domme antwoord maar nog een keer doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gewicht van het te verven stuk, moet niet zwaarder zijn dan het maximale gewicht dat je met 1 verpakking kunt verven, ook mag de wasmachine niet te vol zitten, de stof moet kunnen bewegen, ook moet het materiaal geschikt zijn om te verven, op veel kunstvezels pakt de verf niet, Heb je dat allemaal gecontroleerd, dan kun je proberen het laken nogmaals te verven, zorg dat het laken genoeg ruimte heeft om te bewegen in de wasmachine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat ook een keer gehad. Gewoon opnieuw doen. Dus opnieuw het laken wassen en daarna het hele verfproces overdoen zoals op het pakje staat. Zonodig 2 pakjes gebruiken, maar dan gebruik je er 2 keer zoveel zout bij, maar wel de normale wasduur. Uiteraard na het verfproces je wasmachine weer schoonwassen zonder inhoud. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de verf van Dylon hoeft de hoeveelheid zout niet verdubbelt te worden, bij het gebruik van 2 pakken verf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En naspoelen met water met azijn, dan houdt de kleur beter. En vooral de lakens na gebruik niet wassen met lichte kleuren (witte t-shirts enzo!) erbij!
Inderdaad de lakens nogmaals verven is een optie. Wel de lakens goed vochtig maken voordat je ze in de wasmachine doet.