Hoe krijg ik het vuil wat ingebrand is in mijn magnetron schoon?

Het ziet eruit als zwarte vlekken, ik heb al vanalles geprobeerd.

Toegevoegd na 48 minuten:
antwoord 1 heb dus al allemaal geprobeerd.. de zwarte ingebranden vlekken krijg ik hier niet mee weg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.3K

Antwoorden (2)

Binnenkant van de magnetron schoonmaken

Het gemakkelijkst is het om de magnetron direct na gebruik schoon te maken, wanneer de magnetron is afgekoeld, maar het vuil nog niet is ingedroogd. U kunt de binnenkant het beste afnemen met een warme vochtige doek. Bij sterke vervuiling kan een mild reinigingsproduct of ovenreiniger ook. Een ovenreiniger mag u alleen gebruiken in een onverwarmde oven en niet op een zelfreinigende achterwand. Gebruik geen agressieve reinigingsmiddelen, schuurmiddelen of schuursponsjes. Maak niet te vochtig schoon en maak de magnetron goed droog.

Meer adviezen (poetsadvies.nl)

•Plaats een kom met water en citroenschijven in de magnetron. Verwarm dit 10 minuten op 800 watt en veeg vervolgens de magnetron schoon met een doek
• In plaats van citroenschijven kan je ook een tablet voor de vaatwasser gebruiken. Dit 10 minuten op 800 watt verwarmen en de magnetron schoon vegen met een doek
• Maak eerst een theedoek nat en leg deze in het midden van de magnetron. Verwarm de theedoek vervolgens 40 seconden op de hoogste stand. Let op, na deze behandeling de theedoek niet meteen gebruiken want hij kan erg heet zijn!
• Plaats in het midden van de magnetron een schaal met water en soda. Warm het water op totdat je condens op de ruit van de magnetron ziet. Veeg ten slotte met een doek de magnetron schoon

Nog meer schoonmaaktips mbt de magnetron:

Buitenkant van de magnetron schoonmaken
Gebruik geen scherpe of schurende middelen. Water en afwasmiddel is genoeg, afdrogen kunt u gewoon met een theedoek doen.

RVS
Is de voorkant van de magnetron van RVS, dan moet u kalk-, vet-, zetmeel- en eiwitvlekken meteen verwijderen, omdat anders corrosie kan ontstaan.

Ramen
Ramen van de magnetron kunt u het beste schoonmaken met een mild reinigingsmiddel. Wrijf horizontaal het raam af met een zachte zeem of niet-pluizende microvezeldoek.

Geurtjes
Doe een paar druppels citroensap in een kopje water. Verwarm het water een of twee minuten op maximaal magnetronvermogen.

Afdichting
De afdichting van de ovendeur maakt u schoon met afwasmiddel. Gebruik geen scherpe of schurende schoonmaakmiddelen.

Toebehoren
De toebehoren van een combi-magnetron, zoals het draaiplateau en de rekjes, kunt u eerst weken in water en afwasmiddel. Verwijder het vuil vervolgens met een borstel of spons.

.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een ovenplaat van de magnetron terug proper te krijgen; Strooi wat soda op de bakplaat en overgiet met kokend water even laten trekken en schoonmaken met een vaatdoek.