Zal Calgon in Nederland verdwijnen van de markt?

Gister is bekend geworden dat het gebruik van Calgon niet nodig is in Nederland. Zou het verdwijnen of gaan ze gewoon stug door met het maken van reclame?

http://www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/leven-wasmachines-langer-met-calgon/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat Calgon zal verdwijnen; het is typisch een geval van storm in een glas (drink) water. De Tros verwijst naar de waterhardheid kaart van drinkwaterbedrijf Vitens, en daaraan kan je meteen zien dat dit hele "onderzoek" nergens op slaat. Op die kaart namelijk kan je je postcode invoeren en dan zou je dus de metingen zien voor het gebied van de door jou ingevoerde postcode.

Niet dus!

Ik woon in de regio Delfland, en ik weet dat Delft een gemiddelde waterhardheid heeft van 8,5 dH (duitse Hardheid). Maar bij Delft zie ik geen metingen van Vitens (er zouden "druppels" moeten verschijnen, als teken van metingen en hardheid). Niets dus. Ook Amsterdam en Apeldoorn leveren niets op.

Toen heb ik eens op diezelfde pagina van Vitens geklikt op "toon alle metingen", en toen kwam er een kaart in beeld. Wat mij daarbij opvalt is dat er alleen metingen zijn gedaan in de provincies Utrecht, Flevoland en Overijssel, plus 3 punten in Friesland, 1 op de wadden (Ameland) en nog een paar in Drenthe. Die gebieden zijn waarschijnlijk het leveringsgebied van Vitens. Noord- en Zuid-Holland, Noord-Brabant, Zeeland en Limburg staan niets van vermeld.

Voor een beter overzicht van de waterhardheid in Nederland hadden ze beter kunnen kijken op de site drinkwaterbedrijf.nl, daar kun je namelijk een overzicht zien van alle gemeenten in Nederland. Dan zie je dat de waterhardheid per gemeente behoorlijk kan verschillen.

Zo heeft de gemeente Marle (Wijhe (Gld)) een hardheid van 3,4 tegen de gemeenten Almen (Gld) en Vorden (Gld) een hardheid van 19,7. Dat scheelt nogal!

Dus: laten degenen die Calgon gebruiken dat lekker blijven doen want dat zgn. onderzoek van de Tros slaat helemaal nergens op!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens.
MoniqueT
12 jaar geleden
waarom niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed, dat de tros iets meer onderzoek heeft gedaan, dan alleen maar deze metingen. Daarom ben ik het er niet mee eens, dat je zegt dat het onderzoek niet klopt. Heb je de uitzending gezien?
MoniqueT
12 jaar geleden
ik heb de uitzending gezien. Waar ik het o.a. niet mee eens ben is dat de Tros een waterbedrijf "de grootste van Nederland" noemt en dan blijkt dat ze alleen in het oosten van het land leveren. Ze hebben ook geen gegevens over de rest van Nederland. Dat onderzoek dat ze in Eindhoven laten zien, liet wel degelijk blijken dan er minder kalkafzetting was met Calgon. Ik ben zelf ook een anti kalkmiddel gaan gebruiken (tegenwoordig een anti-kalk bol) nadat van een nieuw gekochte wasmachine na 4 1/2 jaar het verwarmingselement behoorlijk verkalkt bleek te zijn, en dat bij zgn. zacht water (8,5 dH) Ik zou ook verwachten/denken dat de Tros meer onderzoek zou hebben gedaan, maar die informatie zie ik niet aan het programma of de website. Vandaar dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt voor je mening, Je hebt er meer onderzoek na gedaan dan ik....

Andere antwoorden (5)

in reclame is alles mooier beter groter sterker, realiteit is vaak heel wat anders.

Nu betreft je vraag: Ik denk dat mensen die vertrouwt zijn met het product het nog zullen gebruiken. Maar ik verwacht dat er wel een daling van 35% in zit voor ze.

Verdwijnen doen ze denk ik niet.

Kost meer om zoiets ouds en vertrouwds de grond in te krijgen. Als dit met Vanish gebeurt zou zijn waar ook uit zou blijken dat het product niet werkt zou dit veel grotere afname opleveren verwacht ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Vanwege meerdere redenen.

1. Tradities blijven tradities, en ook het idee van "m'n wasmachine gaat nu niet stuk en ik gebruik Calgon, dus het werkt wel! (Ja, dit soort mensen bestaan echt)"

2. Kritisch blijven, tros doet natuurlijk precies hetzelfde als calgon, maar dan het tegenovergestelde. Ook zij 'sjoemelen' met de cijfers. "en 2,6 % wast bijna altijd op 60 graden." Terwijl uit hun cijfers blijkt dat toch minstens 35% 1 op de 2x met 60>graden wast.

"74,5% van de wasmachinereparateurs raadt dan ook geen anti-kalkmiddel zoals Calgon aan. ". 25% Doet dit dus WEL... Het is dus niet helemaal nutteloos...?

Ook reactie van Calgon mist. Dus dit is verre van objectief...

Omdat dit een 'klein' onderzoekje van TROS is met wat reacties hier en daar en een enquettetje (wat alleen iets zegt over hoe mensen wassen, niet of het werkt) zet natuurlijk niet veel zoden aan de dijk.

3. (Onzeker hierover maar ik denk dat) niet genoeg mensen dit te horen krijgen, en het dus wel mee valt met de schade.

4. Er waren al onderzoekjes van dit bekend (meen ik mij te herinneren, heb geen bron, sorry), maar reclame werkt gewoon TE goed... Waarom denk je dat Tell Sell nog steeds bestaat? Als de reclame maar leuk genoeg is, blijft men wel kopenl.

Dus nee, Calgon zal niet verdwijnen. Waarschijnlijk zullen de verkoopcijfers even tegen vallen, maar deze zullen hoogstwaarschijnlijk ook langzaam weer terug gaan naar het oude niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Geen calgon hier, maar wat de TROS doet met cijfers is inderdaad net zo erg.
Hierdoor neem ik ze een stuk minder serieus terwijl ze waarschijnlijk wel gelijk hebben.
Vergeet niet dat ze er ook wel eens naast zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt wat denkfouten in je uitleg van de TROS cijfers ,09060789, maar puntjes 1, 3 en 4 kloppen wel. Daarom toch geen min :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verklaar je nader, fouten zijn er om van te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@09nogwat, de mensen van Calgon wasten in hun test ALTIJD op 60 graden.
Dat mensen SOMS (of zelfs de helft van de keren) op 60 graden wassen wil dus niet zeggen dat ze het zelfde verkalkte resultaat krijgen als dat Calgon pretendeert te hebben met normaal Nederlands water. De kans dat de mensen die meestal op 60 graden wassen (22% volgens grafiek 1), ook nog precies op de kalkrijke gebieden wonen is bovendien NOG kleiner. Oftewel, de omstandigheden waar Calgon zich op baseert, komen vrijwel NIET voor in Nederland.
Vandaar dat de conclusie van Radar wel degelijk correct is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in dit onderzoek zullen de resultaten correct zijn, maar toch ben ik het wel eens met het feit dat de tros graag "bewezen"wil hebben dat iets juist/ onjuist is.
een aantal jaren geleden bijv. hebben de ziektekostenverzekeraars bij de kraamzorg een indicatieprotocol ingesteld.
de tros wilde dit heel negatief naar voren laten komen en onze kraamzorgorganisatie werd gebeld met de vraag of er iemand van ons in de studio wilde komen. Wij waren echter niet zo negatief over dit protocol, dus........je raadt het al: we hoefden niet meer te komen.
maw: hoe iets gepresenteerd wordt in de studio, kleurt zeker wel de mening van de kijker.
Nee hoor, Calgon gaat zeker niet verdwijnen uit Nederland. Maar het zou me niet verbazen, als er de komende tijd flink minder verkocht zal worden. Het verhaal van Radar was best overtuigend.

Calgon zal gewoon stug door adverteren, en blijven volhouden dat het gebruik goed is voor je wasmachine.

Dat het nog best verkocht zal worden, kan de volgende redenen hebben:
- niet iedereen is geinteresseerd in dit soort zaken, en vooral zijn er veel mensen voor wie het financieel ook helemaal geen probleem is om Calgon te blijven kopen.
- ook zullen er mensen zijn die wel geloven dat een reparatie meestal goedkoper is dan Calgon-gebruik, maar geen zin hebben in geduvel met een kapotte wasmachine, en monteurs over de vloer. Zij kiezen dus voor zekerheid, net zoals een overbodige verzekering.
- niet iedereen zal zomaar alles wat werd verteld in Radar voor zoete koek aannemen. Radar zit er ook weleens naast, zoals bij onderwerpen over medicijnen.
- consumenten kopen veel meer onzinnige producten, zoals afslankmiddelen. Die helpen ook niet.

Zolang Radar niet aantoont, dat je met Calgon je wasmachine compleet vernielt, zullen er nog genoeg mensen overblijven die het blijven gebruiken ("baat het niet, schaadt het niet"). Voor een echte kopersstaking is meer nodig dan één Radar-uitzending. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen verdwijnt niet.

Net zoals er ook nog steeds waterfilters worden verkocht om het drinkwater te zuiver voor consumptie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, ja klopt, daar trappen ook nog steeds mensen in. En ze beweren bij hoog en bij laag het echt te merken / proeven ook nog. Ja, je moet wel als je zo'n dom ding hebt aangeschaft :lol:
Dat is niet sinds gisteren bekend ; ik weet dat volgens mij al minimaal een half jaar, zo niet langer.

Maar zolang ze reclame zullen blijven maken en de supermarktschappen blijven vullen, zullen er ELKE dag nieuwe mensen bijkomen die zich geen momént afvragen of het zal werken of niet, dat ook niet opzoeken of testen, maar blind op de mooie verhaaltjes afgaan-en zichzelf ongetwijfeld nog zullen vertellen dat het wel wat doet ook. En daarmee zal de markt geen sikkepitje kleiner worden dan-ie altijd is geweest. Mensen zijn helemaal niet vatbaar voor argumenten TEGEN de werkzaamheid van iets, zolang er nog maar ééntje blijft roepen dat het bij hem/haar echt geholpen heeft.

Als iets, wat dan ook, bewezen werking moest hebben om te verkopen, zou de wereld niet zo overspoeld worden door kwakzalf. Dit is nog niet eens de meest kwalijke vorm ; kost alleen maar geld.