Waaruit bestaat stof?

Met stof bedoel ik niet katoen of nylon of zo.
Ik bedoel die irritante stof die ronddwarrelt door je huis en je om de haverklap op je meubels vindt. Ik denk zelf dat er o.a. huidschilfers van mensen inzitten, maar wat nog meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Volgens een bekend gedicht is stof as van de verbrande liefdesbrieven.... Onzin. Huisstof, dat ben jezelf. De menselijke huid laat dagelijks miljoenen schilfers los die door de lucht dwarrelen. Tel daar de schilfers en haren van je huisgenoten bij op. Huisdieren als honden en katten doen daar nog wat schilfers bij en nog een paar honderd haren per dag. Tijdens de rui zijn dat nog er nog veel meer. Verder vevat huisstof ontelbare vezels van kleding, meubels, boeken en verpakkingen. Ook komt stof van buiten in de vorm van zandkorrels en gruis. Stof bevat ontelbare huismijten, minuscule insecten die dol zijn op huidschilfers. Hun uitwerpselen zijn een ramp voor astma-en allergiepatiënten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het zijn zeer kleine deeltjes stof, stof van je tapijt, van je kleren en ook van buiten naar binnen gewaaid stof... Het wemelt van de superkleine deeltjes in de lucht en ze zakken langzaam maar zeker omlaag tot op de grond, waar jij het dan moet opzuigen van tijd tot tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huisstof bestaat uit een mengsel van huidcellen, textielvezeltjes en stof van buiten.

Toegevoegd na 4 minuten:
De samenstelling varieert. Ook in huis is het stof in biv. de badkamer niet hetzelfde als in de slaapkamers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine vuildeeltjes van minder dan een halve millimeter groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In hoofdzaak bestaat stof uit dode huidcellen.
Het komt er dus feitelijk op neer dat je jezelf, familieleden en bekenden door de kamer ziet zweven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stof bestaat uit vele onderdelen zoals schimmels, veren, kapok, jute, rubber, maar vooral beestjes en deze heten mijten. Ook het katallergeen wordt meestal gevonden.
De samenstelling varieert dus sterk door klimaat, de tijd van het jaar en vooral door het soort gebouw. Zelfs in huis is het stof in de badkamer niet hetzelfde als in de slaapkamers. In een boerderij is het zeker anders.

De belangrijkste prikkel in stof wordt gevormd door de uitwerpselen (microscopisch kleine keutels) van de huisstofmijt.
Dit beestje scharrelt in aantal van vele miljoenen in ieders huis rond.
Ze worden aangetroffen in allerlei woningtextiel, zoals lakens en dekens, vloerbekleding, jute, tafelkleden, gordijnen en ook in pluizig kinderspeelgoed.
In één matras zitten wel twee miljoen microscopisch kleine mijten die in de kleine uurtjes te voorschijn komen om zich te goed te doen aan de talgachtige oliën en te smullen van al die knapperige huidschilfers die al slapend en woelend de mens verliest. Alleen al het kussen kan veertigduizend van die mijten herbergen. En denk maar niet dat een schone sloop enig verschil zal maken
Ze voeden zich dus met menselijke huidschilfers. Eén mens produceert dagelijks voldoende dode cellen om één miljoen mijten te voeden. Dit is de reden dat zij zeer veel in beddengoed worden aangetroffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die irritante stof vlokken zijn oude stukjes spinne web die toen het nog een web was, allerlei andere fijne stofdeeltjes hebben gevangen.Na verloop van tijd dwarrelt die ook in kleine stukjes neer en dan lijken het net stof vlokken.En waar die andere stof uit bestaat hebben anderen al gezegd.