wanneer gebruik ik schoonmaakazijn?

moet ik een koffiezet-apparaat schoonmaken met schoonmaakazijn of gewone natuurazijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

Dit maakt geen verschil uit.
fremar
12 jaar geleden
Het kan allebei. Maar schoonmaakazijn is veel geconcentreerder, zal dus gemakkelijker kalk oplossen en als je het mengt met water, heb je er dus minder van nodig dan van gewone azijn, en dan is het naar verhouding goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het eerst met gewone azijn proberen. Maar schoonmaakazijn is sterker geconcentreerd. Dus misschien dat je het meerdere keren met gewone azijn moet doen. Het effect is hetzelfde.

Na het ontkalken een aantal keren goed door laten koken (dus als het ware koffiezetten met alleen water) met gewoon water, zodat je zeker weet dat alle azijn is verwijderd.
12 jaar geleden
Je kunt je koffiezetapparaat ontkalken met natuurazijn of schoonmaakazijn.
Het verschil zit hem in de zuurwaarde. Het azijnzuur van schoonmaakazijn is 8 % tegen 4 % van natuurazijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor echte espressomachines is schoonmaakazijn niet geschikt. Heeft naar ik meen met de hoge druk te maken. Neem speciale ontkalker voor dat soort apparaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak mijn koffiezet apparaat altijd schoon met schoonmaakazijn .
En ik doe dit altijd twee maal achter elkaar .
Omdat schoonmaak azijn sterker is .
En dan meerdere malen met gewoon water .
totdat de azijn lucht is verdwenen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt allebei gebruiken. Sommige apparaten verlangen speciale ontkalk middelen maar dit is niet altijd nodig. Mijn Senseo ontkalk ik eens per maand met gewoon azijn. Niet met die dure zakjes Senseo ontkalker. Dan gebruik ik 50 water/ 50 schoonmaakazijn of gewoon pure gewone azijn. Als je (schoonmaak)azijn gebruikt altijd goed naspoelen/doorspoelen met water.