Kan citroenzuur emaille aantasten?

Ik heb per toeval ontdekt dat citroenzuur opgelost in water een uitstekende ontkalker is. Nu zou ik het eigenlijk ook graag in mijn ge-emailleerde weckketel gebruiken maar die heb ik net nieuw en was best prijzig dus daar durf ik zo niet op te gokken.

Weet iemand of citroenzuur ook emaille aan kan tasten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan citroenzuur email aantasten? Ik dacht eerst dat dat er stond. Ha ha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja haha ik ook.

Het beste antwoord

Citroenzuur ontkalkt net zo goed als azijnzuur (verdund), maar ruikt lekkerder. Als het emaille niet beschadigd is zal deze laag waarschijnlijk niet aantasten of een reactie aangaan met het zuur.

Maar niet alle emailles zijn zuurbestendig. Wil men de zuurbestendigheid van een emaille controleren, dan kan men dit doen door een druppel citroenzuur - 4% - op te brengen. Na een kwartier afspoelen. Indien het emaille niet zuurbestendig is, is het na deze behandeling mat geworden.

Toegevoegd na 22 minuten:
NB. De tweede alinea vond ik ergen op het internet, maar je geeft aan dat je pas een weckketel hebt gekocht. Je kunt dan nagaan bij de winkel/leverancier of het zuurbestendig email is. Ik vermoed van wel.

Toegevoegd na 24 minuten:
NB. Als ik zoek op weckketels zie ik vaak de term "zuurbestendig emaille staan". Dat sterkt mij in mijn mening dat er ook niet zuurbestendig emaille bestaat, maar dat weckketels dit meestel wel hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi som, ik ben misschien wel een muts, maar ik heb citroenzuur in kristalvorm. Het ziet eruit als suiker. Hoe bereken ik dan die 4%? In mijn waterkoker bijv. doe ik er gewoon altijd een theelepeltje van bij in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suus, Dat snap ik. Ik las alleen ergens dat niet alle emaille zuurbestendig is. Volgens mij wordt het dan wat doffer, meer niet. @hen3iette: Oei, ik gebruik ook altijd zakjes. Volgens mij staat er op in hoeveel water je het moet oplossen en hoeveel % het dan is. Is het niet 4 gram opgelost in 100 gram water dan? Een theelepeltje op een liter lijkt me dan minder dan 4%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gekocht in een emmer van 5 kilo in bulk, en er stond geen oplossingspercentage bij. Wat moet men met 5 kilo citroenzuur zou je denken, maar dat is een lang verhaal (je kan er in ieder geval ook heerlijke badbruisbollen mee maken ;-) ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 kilo ;o) Als het puur is dan maximaal 5 gram per 100 ml (ik stel dan 100 gram water op 100 ml). Dus 50 gram op een liter. Volgens mij gebruik je normaal véél minder en 4% is best veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Citroenzuur (Monohydraat) voor ontkalken. Reukloos, niet giftig, beschadigd materiaal niet, biologisch afbreekbaar. Voor het gebruik wordt het citroenzuur 1 : 10 in water opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste antwoord + reacties erop.

Andere antwoorden (3)

Echte emaille kan niet door citroenzuur aangetast worden want het is glas. Namelijk een mengsel van kwarts, kaolien, borax en veldspaat in een oven gesmolten op het te emailleren materiaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het emaille zelf zal je er geen kwaad mee doen (= zoals hierboven al gezegd een sooft glas), wel kan door (haar-)scheurtjes wanneer die aanwezig zijn het zuur je onderliggende laag bereiken en eventueel daar schade berokkenen. Ik zou het overigens wel durven hoor, eventueel begin je gewoon met heel erg verdund en laat je hem niet uren in die oplossing staan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kook materiaal wat geemailleerd is, is zuurbestendig. Zo ook braadsleden,weckketels en ovenplaten waarop gebraden wordt. Echter wanneer het emaille beschadigd of afgesplinterd is, zal roestvorming optreden. Er zijn reparatiesetjes te koop,maar of die ook toe te passen zijn op de binnenkant van de pannen, lijkt mij niet mogelijk.
Overigens is emailleren een heel oude methode van bescherming van tegels en andere gebruiks en siermaterialen.