schoonmaak tips zilvere romeinse munten??

wie heeft tips voor het schoonmaken van 3 romeinse denari? deze heb ik gister gevonden,de laatste munt op de foto (julia domna) durf ik te behandelen met zilverdip,maar de eerste en middelste zijn zwaar aangetast

wie heeft er tips?

gr Sid

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval gefeliciteerd met je vondst! Ik kan je niet helpen, maar vond het een compliment waard. Succes met de schoonmaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel mattmens!! als ze schoon zijn zal ik het resultaat wel plaatsen gr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En... en... en? Is het gelukt?

Antwoorden (3)

Je zou ze even bij een juwelier/goudsmid kunnen brengen. Die heeft een soort badje waar vuil van sieraden en munten en dergelijke afgetrild kan worden. Dan hoef je dus niet met allerlei middelen te gaan poetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt wat je zegt maar dat werkt niet,heb ook een elektrolyse badje maar dat werkt niet echt,omdat het vuil gemiddeld 2000 jaar de tijd heeft gehad om zich vast te koeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ultrasoon reinigen is dat toch?
Op de site van de Koninklijke Nederlandse Munt staat uitgelegd hoe je munten kunt reinigen:

Reinigen van muntenMunten reinigen is een delicaat proces, dat liever vermeden moet worden om beschadigingen te voorkomen. Zilveren en gouden munten zijn het minst bevattelijk voor schoonmaakmiddelen. Koperen, bronzen en nikkelen munten raken echter wel snel beschadigd omdat zuren langer en dieper inwerken op die metalen. Voor uitgebeide informatie over het reinigen van munten kunt u tevens de website van het geldmuseum bezoeken.
Er zijn verschillende schoonmaakmiddelen te koop.

Werkwijze
Gebruik gedestilleerd water bij het aanmaken van schoonmaakmiddelen. In (gekookt) leidingwater zitten namelijk bestanddelen die schadelijk zijn voor metalen.

Spoelen
Na het voorzichtig reinigen, moeten de munten worden gespoeld. Dit is zeer belangrijk. Indien stoffen zoals citroenzuur of natriumbisulfaat niet grondig worden verwijderd, dan tasten ze het metaal aan. Daarnaast vindt er onder invloed van zuurstof en vochtigheid oxidevorming plaats.

Een juiste manier van spoelen is:
1. Leg de munten in gedestilleerd water.
2. Draai de munten regelmatig om.
3. Ververs het water.
4. Na ongeveer 30 minuten is de behandeling voltooid.

Neutraliseren
Spoelen is voldoende bij gouden en zilveren voorwerpen. Andere metalen moeten echter nog geneutraliseerd worden. De chemicaliën werken bij deze metalen tot diep in de munten door en zijn met alleen spoelen lastig te verwijderen. Het voordeel van neutralisatie is dat het direct de werking van een bepaalde stof opheft. Zuren worden geneutraliseerd met een loog en andersom.

Een juiste manier van neutraliseren is:

1. Dompel een met zuur behandelde munt kort onder in een bad met bijvoorbeeld natronloog.

2. Grondig spoelen met gedestilleerd water.

Drogen
Net als het spoelen en neutraliseren, moet het drogen grondig worden aangepakt. Vochtige munten oxideren namelijk snel.

Een juiste manier van drogen is:
1. Dep de munt droog met een zachte doek.
2. Gebruik een haarföhn om de munten snel en effectief verder te drogen.

Waarschuwing!
Gebruik nooit zilver- of koperpoets en poets munten nooit lang met een doek. Te lang poetsen geeft de munten een onnatuurlijke glans. In plaats van een doek is een bijgeknipte tandenborstel of een nagelborsteltje beter voor het poetswerk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Echt gaaf trouwens, dat je die oude munten gevonden hebt! Hoe heb je ze gevonden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi wannabee thanks voor je info! ga zo maar eens beginnen,ik zoek met een metaal detector,en in dat gebied is een romeins legerkamp geweest,en een stuk of 8 romeinse villa's,vind er ook veel terra sigillata scherven,en romeinse kraaltjes etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je verder kijkt op die site, ik geloof bij Webshop, dan kun je ook zien wat ze ongeveer waard zijn. (of en waar ze ze zelf voor verkopen) En je kunt ook altijd contact opnemen. Succes met schoonmaken, ik ben ook heel benieuwd hoe ze eruit komen te zien!
Als je denkt dat ze waardevol zijn, zou ik voorlopig helemaal niets schoonmaken.
Ik weet niet of je wel eens naar "tussen kunst en kitsch" kijkt, daar maken mensen soms grote fouten bij het reinigen van waardevolle zaken. Ik zou eerst eens een antiquair/muntenkenner, zoals bij "tussen k en k" raadplegen voordat je iets onherstelbaar vernielt.
Ivana